BEN ASHAARI

Monday, April 22, 2013

KARI BEBOLA DAGING KAMBING..

rsz_kari_bebola_kambing

Assalammualaikum, salam semua, entri pertama cm hari ni kita masak kari kambing, tapi cm tak guna kambing yang biasa, cm guna bebola daging kambing. Tempoh hari cm ada beli daging burger kambing jenama 'DARABIF'. Tapi untuk kanak2 punya, maklumalah cm kan dulu tak makan kambing tapi sejak2 ni macam tersuka pulak, cuma cm makan dalam kuantiti yang terhad. Plan nak masak macam ni dah lama juga dan pagi ni baru terpanggil nak buat beriya sangat2. Sebab daging burger ini bersaiz agak kecil, jadi sekeping cm kerat dua dan jadikan bebola. Jadi elok, tak besar sangat dan tak kecil sangat. Selain tu cm masukkan kentang dan tomato ceri. Rempah pulak seperti biasa, cm guna jenama Baba's dan cm campur 3 jenis rempah. Rempah kari, rempah kurma dan rempah beriani. Rasanya?..kenalah cuba masak sendiri, dan sebelum cm tulis resipi, boleh luangkn sedikit masa anda ke SINI dan klik LIKE pada TIFFINBIRU dan BEN ASHAARI....tak susah kan, terima kasih pada yang sudi...Ok jomm resipi pulak..
rsz_darabif
Contoh daging burger kambing jenama DARABIF yang cm guna untuk resipi ini.

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kotak daging burger kambing jenama DARABIF junior
3 biji kentang, kupas belah 4 setiap 1 dan rendam
10 biji tomato ceri
1 batang serai, dititik
1 1/2 camca besar rempah kari daging Baba's
1 camca besar rempah kurma Baba's
1 camca besar rempah rendang Baba's
2 camca besar cili kisar
1 biji bawang besar, belah 4
1 keping asam gelugor
1 camca teh gula melaka
1 cawan santan
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar saiz sederhana
2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
1 camca teh lada hitam biji

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
6 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga
2 pelepah daun kari, dilurut

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging burger dibiarkan lembut pada suhu bilik. Kerat 2 setiap keping (1 kotak ada 8 keping), kemudian bentukkan jadi bebola (anda akan dapat 16 biji bebola daging kambing). Panaskan sedikit minyak dalam non-stick pan. Goreng bebola daging tadi sekejap sambil dibalik2kan. Angkat dan ketepikan. Bancuh bahan kisar halus bersama rempah kari, rempah kurma dan rempah rendang. Kacau rata hingga menjadi pes. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing. Masukkan pes rempah dan masak hingga terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Tuang air (anggaran 3 cawan), kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan kentang (toskan) dan bila kentang 1/2 empuk, tambah bebola daging kambing dan santan. Kacau rata dan masukkan asam gelugor. Masak hingga kentang empuk. Guna api sederhana dan kacau sekali sekala.
  4. Perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan gula merah. Kacau rata. Akhir sekali tambah tomato ceri dan belahan bawang besar, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..

2 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

sedapnya kalau dapat dicecah ngan roti arab...

Izyan Alias said...

saya suka produk darabif sbb xde lemak...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.