YOGURT BLUEBERRY MUFFIN..

rsz_muffin_blueberry
Malam semua, errr entri terlewat..Cm tak puas hati dengan gambar tu sebenarnya, huhu, sebab ambik waktu malam, hmm tak kesahlah janji takde benda2 lain muncul, macam pocong ke, cik pon atau adik yol (toyol)...udah lah kan. Entri kali ni cm share satu resipi muffin blueberry yang mudah dibuat. Tak perlu mixer bagai, hanya guna peralatan yang ada dirumah anda. Tapi bahan2 mentah kena kasi cukup lah, baru menjadi. Cm sebenarnya nak test satu oven baru ni, tapi oven tu cm pasti anda dah biasa tengok, nanti2 kita cerita. Muffin ni anda boleh pelbagaikan, takde blueberry, ganti dengan strawberry atau dimasukkan epal hijau yang didadu berserta sedikit serbuk kulit kayu manis. Rasanya pun tak manis. Cm buat 1/2 dari resipi asal dibawah ini. Banyak mana anda dapat, bergantung pada saiz paper cup yang anda guna. Resipi asal dari sini....Dan sambil tu, jika sudi anda masuk SINI dan klik LIKE pada TIFFINBIRU dan BEN ASHAARI juga ok...Terima kasih dari Che Mat....

BAHAN-BAHANNYA :-)
260 gram tepung gandum*
100 gram gula kastor*
1 1/4 camca teh baking powder*
1 camca teh soda bicarbonate*
1/4 camca teh garam halus (cm letak secubit je)*
1 biji telur gred A
240 ml plain yogurt (perisa asli)
80 ml minyak jagung (atau boleh ganti dengan mentega cair)
1 camca teh esen vanilla
1 cawan blueberry segar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 190C, alas acuan muffin dengan paper cup atau guna paper cup jenis keras. Ketepikan. Satukan semua bahan2 bertanda (*) dalam satu mangkuk, gaul rata dengan whisk. Ketepikan.
  2. Sementara itu dalam bekas lain, masukkan telur, yogurt minyak jagung (atau mentega cair) dan esen vanilla. Kacau rata dengan whisk hingga semua sebati. 
  3. Tuang no.2 tadi ke dalam mangkuk berisi bahan2 kering. Masukkan blueberry dan gaul rata dengan spatula hingga  sebati. Sudukan 3/4 penuh dalam acuan dan bakar 15 - 20 minit atau hingga masak. Sejukkan atas jaringan dan hidangkan..

Post a Comment

5 Comments

  1. Gebu nyer muffin nie. Sy pernah try buat tp jd mcm kek batat ja... Adunan semua tue pukul biasa ja kan? X payah sampai kembang kan?

    ReplyDelete
  2. X kesah la malam ke siang ke...janji ada gambar mapinnya Mat oiii, jgn ko letak cawan kertas tu aje udah ler...tu kira kejam sgt la entry ko...hahahaha

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.