BEN ASHAARI

Wednesday, February 6, 2013

MUSIM SAMBAL GORENG JAWA DI BLOG DTS.

rsz_sambal_goreng_jawas
Salam semua, macam kerap sangat pulak cm masak resipi ni. Tapi setiap kali masak resipi tak sama, berubah2. Bukan apa, ikut mood dan apa bahan yang ada. Rasanya tak perlu lah intro panjang lebar, senang cerita sambal goreng jawa (atau tak berapa nak jawa sangat) ni benda wajib bila orang2 Jawa buat nasi ambeng dan di hari raya, makan sama ketupat. Kalau anda perasan, ada macam2 versi sambal goreng, ada yang biasa, ada yang kaler kemerahan dan ada yang kehitaman yang dicampur kicap. Cm nya versi ala2 kena jemur, tak hitam sangat dan tak cerah sangat, cuma perang ala2 oreng puteh berjemur di pantai....Eh, anda dah dapatkan Majalah RASA terbaru (Mac 2012)?...Baik dapatkan kalau nak tau 'apa persona Mat Gebu?"...ehemm...esok2 che mat review yeaa....Kita lihat resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 tangkai kacang panjang, hiris serong
2 keping tempe, potong kiub dan goreng
2 keping tauhu, potong kiub dan goreng
1 biji kentang, kupas, potong kiub dan goreng
1/4 bahagian kobis bulat bersaiz kecil, hiris
20 gram fucuk, kerat pendek dan rendam hingga lembut
1 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam hingga lembut
1 genggam isi udang
1 camca besar cili kisar
1 biji cili hijau, hiris
1 biji cili merah, hiris
5 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang merah, hiris
1/2 camca teh pes asam jawa
1 camca besar sos tiram
1 camca besar kicap manis
Garam secukup rasa
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah sos tiram dan pes asam jawa, kacau dan masukkan udang. Masak hingga udang berubah warna.
  2. Tambah tempe, tauhu, kentang, kacang panjang dan gaul rata. Tambah sedikit air, masukkan tauhu kering (toskan), kobis, cili merah, cili hijau dan kicap manis. Masak hingga tauhu kering lembut. Tambah soo hoon (toskan) dan kacau.
  3. Perasakan dengan sedikit garam secukupnya. Masak hingga kering, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, dan kalau nak ngam, buat juga ayam masak kicap...hmmmmm...

6 comments:

Mialia said...

Ya Allah, ni fevret ni XD ingat dlu mak gi masak 2 kali berturut2 sebab sy memang suka gila dengan smbal goreng jawa ni. penah nak nangis sbb ingat nenek nk masak benda ni, skali masak benda lain..lol

aliza kamal said...

Hye encik DTS...saya ni silent reader..blog encik DTS ni wajib baca ari2...soalan saya...saya suka makan sambal jawa ni..tapi saya lebih suka version sambal jawa(maksudnya yg campur tempe,tauhu,kacang panjang,soo hoon dsb) yg guna rempah kari...tapi saya xtau resipi...encik DTS penah x terjumpa resipi sambal jawa version rempah kari ni? Teringin sgt nak makan (last makan tahun 2008) TQ!

INTAN said...

CMG..sedapnye! tapi klu mak kite buat dia letak santan sket bagi ade rase lemak gitu..pastu ayam kicap tu buat yg rempah tu..ape namenyer..ungkep..haha..pastu tambah ikan kering bulu ayam atau rempeyek pun klasss..hehehe...terus jadi ambeng!dapnyerrrr.....

masni said...

Terima kasih CMG, dh cuba dh td resipi ni...sedap!

masni said...

Terima kasih CMG, dh cuba dh td resipi ni...sedap!

C_puTCaRaMeLo said...

Smbl ni tahan lama x klu x letak dlm fridge?