KRIM PUFF BUAH-BUAHAN SEGAR..

rsz_fresh_fruit_cream_puff
Assalammualaikum, malam semua. Hari ni cm tak sempat nak letak entri pada waktu siang kerana hambatan waktu. Dan terima kasih juga atas tetamu2 yang berkunjung tadi. Sunah, Datin Shidah dan Aima. Tak lupa juga untuk sedara cm dari Lukut Kota Tinggi, terima kasih. Apa cm hidangkan tadi?...Hmm ada lah, benda biasa2 saja. Tapi tadi cm ada buat krim puff, tapi dalam keadaan yang tergesa2. Buat tak banyak cuma 10 biji saja. Memandangkan masa suntuk, cm tak sempat nak buat kastard, tapi cm ganti dengan non-dairy whipping cream dan selitkan buah2an segar seperti anda nampak dalam gambar (stoberi, kiwi dan peach). Sebelum dihidangkan, ayak sedikit gula aising atau dusting powder. Kalau anda nak drizzle dengan coklat cair juga boleh....Nak resipi?..Ok jommmm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
75 gram tepung gandum
50 gram mentega
125 ml air
Secubit garam
1 biji telur + 1 kuning telur, kacau sedikit
1/2 camca teh esen vanilla

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Non-dairy whipping cream diputar hingga ketal, secukupnya
Strawberry segar secukupnya (pilih saiz comel, belah 2 setiap 1)
Buah kiwi, dipotong kecil
Buah peach dalam tin, tos, hiris serong

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masak air, mentega dan garam hingga mentega cair, guna api kecil. Masukkan tepung gandum dan kacau satu arah sahaja hinggga menjadi adunan yang tidak melekat diperiuk. Matikan api, dan alih adunan ke dalam mixer dan biar suam.
  2. Putar pada kelajuan sederhana dan masukkan telur sedikit demi sedikit hingga habis, putar hingga sebati. Alihkan bancuhan ke dalam piping beg yang dipasang nozel bintang saiz besar. Paipkan atas dulang pembakar. Paip bentuk rosette, pastikan anda jarakkan antara satu sama lain. Buat 10 rosette.
  3. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 25 minit. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya. Kemudian potong kirm puff tadi, paipkan krim dan hias dengan sehiris stoberi, kiwi dan peach. Ayak sedikit gula aising sebelum dihidangkan.

Post a Comment

7 Comments

  1. sedap tau tau tau!

    makan laksa johor sampai naik resdung

    ReplyDelete
  2. Peeh..
    Sangat sedap..
    MIL kunyah xhenti2. Sedar2 dah habis. Mujur ayu dpt rasa awal.

    Hahaha


    tq cik mat...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Mat, amboiii menjamu x hengaattt....cantik jer puff ni...best gak eh mkn dgn fresh fruit tu....segar mata akak tgk puff ni.. ^___^

    ReplyDelete
  4. patutlah asyik sendawa jer tetamu2 CM sampai ke sini bunyinya, hehehe

    ReplyDelete
  5. datang dari MOST FAVOURITE FOODY BLOG..heehe...

    dah vote Che Mat...

    gud luck..

    ReplyDelete
  6. datin shidah mana tu CMG hehhe...kelakar bila dok borak2 pun dok sebut datin hahaha..

    sedap tau puff nie walau makan tak betul teknik nya..heheh

    ReplyDelete
  7. pergh... x hengat makananni.. telan air liur ngeeeeeeee

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.