BEN ASHAARI

Thursday, January 31, 2013

KARI AYAM KLASIK DENGAN TELUR

rsz_kari_ayam_klasik
Assalammualaikum, salam Khamis. Baru siap kemas2 dapur, pagi tadi kan cm pi belanja barang dapur di Tesco dan MyDin. Bila berbelanja ni pekara paling tak berapa nak rajin ialah masa nak kemas barang yang dibeli, nak susun dalam pantry, peti sejuk dan sebagainya...malasssss gilerrrr!...mengaku ni, sapa kata cm rajin sentiasa, ada masa tahap tak berapa rajin tebal gak. Hari ni pagi cm dah masak kari ayam. Tapi nak kelainan, campur dengan 5 biji telur rebus. Rempah kari pulak cm campur dengan rempah kurma. Resipi biasa2 saja, dan penggunaan santan kurang lebih dalam 1 cawan saja. Ayam dalam 1/2 ekor, cm guna ayam kampung. Kalau ada kari macam ni, selain makan dengan nasi, boleh juga dicicah dengan lempeng, roti atau pun pulut kuning....hmmm, sedap kan...Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram ayam, kerat ikut suka (mat guna ayam kampung yang muda), cuci bersih dan toskan
3 biji kentang, kupas dan belah 4 setiap 1, rendam
1 batang lobak merah, dipotong berbaji, rendam
5 biji telur rebus, dikupas kulitnya
2 camca besar penuh rempah kari daging (mat guna rempah Baba's, atau rempah pilihan anda)
1 camca besar penuh rempah kurma (jenama Baba's )
2 camca besar cili kisar
1 keping asam gelugor
Air secukupnya
300 ml pati santan
1 camca besar minyak sapi
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
3 biji buah keras, hiris
1 batang serai, hiris
1 inci kunyit hidup

BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, hiris
2 tangkai daun kari
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan bahan kisar halus bersama rempah kari dan rempah kurma, kacau rata hingga sebati, jika perlu tambah sedikit air. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan minyak sapi. Biar minyak sapi cari. Masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah rempah + bahan kisar tadi. Masak dengan api kecil hingga rempah garing dan naik minyak, kacau selalu.
  2. Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayan kecut. Tuang air secukupnya, kacau dan masak hingga ayam 1/2 empuk. Tambah kentang dan lobak merah (toskan). Masak hingga kentang hampir empuk. Tambah asam gelugor, telur rebus dan pati santan. Kacau.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api perlahan hingga kentang dan lobak merah empuk. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan lauk2 lain..


9 comments:

Gee® said...

Kalau makan dgn pulut kunen pon sodap nih... hehehe nk ckit!

Mat Gebu said...

@ Gee - sungguh bagai di kata...cuma tak dann laah nak kukus pulut, cm plan nak buat lempeng je nanti..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

betul tu, kalau ada pulut kuning sedap ni, melekat kari kat pulut tu, mak aihhh.. memang sedaplah!!

Yatie said...

petang2 ni sedap lawankan kari ngan lempeng pekak che mat..adoyaiiiii sebut je pun dah terliur...kalau buat ingat akak eehhh..he3..

Ahmad Zarif said...

wah... tak tahan tengok

Ahmad Zarif said...

wah... tak tahan tengok

inahar ali said...

sama ler ngan akak mat! akak mmg suker tambah telur rebus lam lauk kari/kurma ayam..kira 2 in 1 la kan..xyah masak lauk bebanyak kan..hehe!

dik ja said...

aduss....sedapnye nampak....nak kena buat gak ujung minggu ni.

saya guna resepi ye...hehehe

musa nora said...

terliurrrr...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.