BEN ASHAARI

Tuesday, October 30, 2012

TALAM GULA MELAKA "FLORENCE TAN"..

rsz_talam_gula_melaka

Kenapa mat rasa macam tersibuk hari ni, walhal masak hanya yang sempoi2, lepas tu yang mat rasa bersalah bila terlepas pandang sms dari teman2, call dari Mamafami dan Ben Ashaari...grrrr..tak suka lah macam tu, mungkin dah tua agaknya. Kita lupakan pasal tu dan entri kali ni mat nak share satu resipi talam gula melaka, dari buku masakan Chef Florence Tan, bukan dari buku baru, tapi dari buku sebelum ni "Rahsia Masakan Nyonya". Ada banyak resipi yang boleh dikatakan sesuai dengan selera orang2 Melayu kita. Bagi anda yang kurang pasti perihal orang2 Baba Nyonya ni, mereka orang cina dan kebanyakkan suku Hokkien. Percantuman budaya cina dan melayu bila kaum lelaki cina berkawin dengan wanita2 tempatan sejak beratus tahun dahulu telah menghasilkan satu kaum yang unik. Orangnya cina, berpakaian, bertutur, cara makan, masakan dan pantang larang seperti orang melayu, gaya hidup seakan sama, tapi mereka lebih gah dengan gabungan  budaya orang2 British. Yang wanita dipanggil Nyonya dan lelaki pula Baba. Agama mereka sahaja yang masih kekal dan bukan muslim..

rsz_talam_gula_melaka2
Kesenian memasak mereka tidak boleh disangkal, kebijaksanaan dalam mengolah rasa dan mencipta satu2 kuih itu agar menjadi identiti mereka. Paling biasa yang kita tau, kuih2 nyonya ada tu berwarna terang, dan bewarna biru hasil dari jus bunga telang. Macam kuih yang mat buat ni, agak mudah cuma kena berhati2 dan beri tumpuan masa membuat, jangan macam mat tadi, errr....sebab buat 2-3 kerja sekali gus, sampai kepala kuih ku terlebih pekat masa dipanaskan dan jadi tak rata..huhu, kalau anak dara, bikin kuih tak senonoh, sah2 lambatlah luu kena pinang..tu anak2 dara orang nyonya dulu kala. Kalau sekarang tidak macam tu dah...Ok, kita semak resipi...

BAHAN LAPIS BAWAH :-)
150 gram gula melaka, hiris kecil
1/4 camca besar gula perang
7 camca besar air 
3 helai daun pandan, siat dan simpul
65 gram tepung beras
1 camca teh tepung gandum
300 ml santan segar

BAHAN LAPISAN ATAS :-)
55 gram tepung gandum
300 ml santan segar
1/2 camca teh garam
1/4 camca teh jus bunga telang yang pekat

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan kukusan, alas plastik bersih dalam acuan bulat 9 inci, sapu sedikit minyak. Sementara itu untuk menyediakan jus bunga telang, 2 genggam bunga telang dimasak bersama 90 ml air dan 1/4 camca teh cuka makan atau jus limau nipis. Masak hingga pekat, tapi dan perah untuk mendapatkan jus bunga telang.. contoh bunga telang di sini. Ketepikan...
  2. UNTUK LAPISAN BAWAH :- Masak gula melaka, gula perang, daun pandan dan air hingga gula larut, tapis dan sejukkan. Satukan dengan semua bahan untuk lapisan bawah, kacau rata dan tapis dalam periuk, masak dengan api kecil hingga bancuhan panas dan nampak sedikit pekat. Kacau selalu. Padam kan api dan tuang dalam loyang tadi. Tutup permukaan loyang dengan aluminium foil dan kukus 20 minit dengan api sederhana. 
  3. UNTUK LAPISAN ATAS :- Satukan semua bahan untuk lapisan atas kecuali jus bunga telang. Kacau rata dan masak sekejap hingga panas dan nampak sedikit pekat. Sementara itu, cakar2 sedikit permukaan lapisan bawah yang telah masak tadi dengan garfu. Tuang lapisan atas, tutup kembali dengan aluminum foil dan kukus 15 minit. 
  4. Buka aluminum foil dan percik2kan jus bunga telang atasnya. Tutup kembali dengan aluminium foil dan sambung kukus 5 minit lagi. Bila kuih masak, biar betul2 sejuk baru dipotong dengan pisau plastik untuk mendapat potongan yang licin (lepas kuih sejuk, mat simpan dalam peti sejuk 1 jam sebelum dipotong)... Hidangkan..

3 comments:

Nina Mirza said...

Che Mat ....!!
aduyai~ FAV nina nie >>>>>
terliur lorrr
huhuhu . . .

Balkish said...

ermm..teringin nak buat kuih talam..

tytty said...

Hi!

Can I ask if the "santan segar" is coconut cream or coconut milk?

Thanks!