BEN ASHAARI

Tuesday, June 26, 2012

AGAR-AGAR GUDEL.

rsz_dsc_3620
Petang semua, eh ada agar2 gudel lah...Tu orang jawa lah yang kata, kalau orang kita, agar2 santan, agar2 lumut dan macam2 lagi lah. Tapi dari segi rupa ia benda yang sama. Kalau yang hijau seperti ini, ada yang panggil agar2 seri kaya, tapi takde pun guna seri kaya dalam dia. Mula2 nak buat dalam loyang saja, tapi tukar plan dan mat buat dalam bekas2 comel. Resipi sama saja dan mat hanya guna putih telur. Kalau buat dalam bekas besar mungkin lebih ketara nampak 2 lapisan, tapi yang ini nampak juga. Teksture santan tu nampak menarik. Mat guna agar2 serbuk dalam paket cap burung layang2. Jenis apa yang anda nak guna itu terpulang. Kalau ikut arahan pada bungkusan, 10 gm = 1 liter air, tapi itu agak keras, jadi mat tambah lagi 250 ml cecair. Satu lagi tahap kemanisan tu terpulang pada anda. Kalau rasa kurang manis, sila tambah. Resipi mudah seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 gram serbuk agar2 cap burung layang2 (atau jenama pilihan anda)
100 gram gula melaka, potong kecil*
1/2 cawan gula pasir*
1 cawan air*(*disatukan, masak hingga gula larut dan tapis)
3 cawan air
1 helai daun pandan, disimpul
200 ml pati santan
1 putih telur
Secubit garam
1/2 camca teh esen vanilla (mat guna butter vanilla)
Beberapa titik perwarna coklat (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan air, daun pandan dan air gula merah di dalam periuk. Kacau rata hingga agar2 larut. Masak dengan api sederhana hingga mendidih dan agar2 larut. Tambah pewarna coklat jika guna. Kacau rata dan kecilkan api. (rasa dan jika kurang manis, anda boleh tambah sedikit lagi gula).
  2. Sementara itu, satukan santan, dengan putih telur dan esen vanilla, kacau rata. Tuang ke dalam bancuhan agar2 tadi, kacau rata dan masak hingga mendidih. Padamkan api, keluarkan daun pandan dan tuang dalam loyang atau acuan agar2 kegemaran anda.
  3. Biar hingga hilang wap panas dan simpan dalam peti sejuk. Sedap dihidangkan sejuk sebagai pencuci mulut..

6 comments:

wan G Silk said...

boleh tak saya nak buat kempen "saya kagum dgn CMG"? sebab tiap2 hari CMG postkan gambar makanan yang sungguh menggugat keimanan dietku..;-)
bravo to CMG!!

Encik Zaharin said...

betul tu..telan air liur je kalo masuk page CMG ni ..

bersama kak Es said...

laaa..ingat typo. Baru nak tanya..agar2 gugel (google) ke? hehehe

faa.rosli said...

bestnye makan agar2 ni tgh2 mlm yg panas cmni..huhu

Azrey Rozie Eiman said...

agar2 gugel the best!

Azrey Rozie Eiman said...

*gudel :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.