KEK PISANG COKLAT URAI....LAGI..

rsz_dsc_0682

Assalammualaikum, entri kali ni mat share satu resipi yang pernah mat buat dulu. Kek pisang coklat urai pertama kali mat buat awal tahun dulu, mat ambik resipi dari blog Puan Azlita dan beliau dapat dari blog Kak Ummi Kuantan dan Kak Ummi dapat dari sapa, yang tu kena check sendiri lah yea. Oh yea, nak sentuh sikit lah pasal isu BL atau Backlink ni. Memang wajib sebenarnya kita sebagai blogger memberi kredit dari mana sumber satu2 resipi atau artikel tu, cuma pada mat lah kan, kalau resipi, sekadar BL pada blog yang kita ambik resipi pun sudah memadai, dan blog itu pun sudah pasti meletakkan BL juga dari mana dia dapat. Tapi atas dasar hormat menghormati, boleh lah kalau nak letak sumber asal dari mana (mungkin 1 atau 2 BL), untuk menghargai mereka2 yang telah bersusah payah mengetengahkan satu2 resipi itu. 

rsz_dsc_0730
Kek pisang coklat urai ini mudah dibuat, dan kebetulan mat ada baki pisang masak dirumah. Jadi boleh lah buat kek, dari pisang tu rosak. Kek macam ni, bila dimakan keesokkan hari, ianya lagi lembap dan enak. Tak manis sangat dan keknya juga lembut. Style anda menghias ikut kreativiti masing.  Kalau anda bakar dalam loaf tin, boleh ditabur cincangan kekacang atas kek tadi sebelum dibakar. Sebab mat bakar dalam acuan bunt pan, kecik2 jenis silicone, maka mat hias dengan coklat ganache kemudian ditabur kepingan badam yang telah dibakar terlebih dahulu. Kalau bakar dalam bunt pan bersaiz besar pun boleh juga dicurah coklat ganache. Resipi seperti dibawah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram margarine atau mentega
200 gram tepung kek (mat guna self-raising flour)*
1/4 camca teh soda bicarbonate*(*gaul rata dan ayak)
3 biji telur gred A
100 gram gula perang @ soft brown sugar
100 gram pisang masak, dilecek halus (mat guna pisang emas)
100 ml susu segar
Beberapa titik esen pisang
1/3 cawan pisang yang didadu
50 gram coklat urai (chocolate rice)
Colat cair, untuk hiasan
Badan keping untuk hiasan
CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin berukurn 8 inci x 3 inci x 3 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi (mat guna bunt pan silicone jenis kecil bersaiz 4 inci sertiap satu, dan untuk resipi ini anda perlu 6 biji acuan, mat lenser dengan sedikit mentega). Ketepikan.
  2. Putar mentega dengan gula perang hingga gula hancur. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan berkirm. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung dan susu berselang seli hingga habis, putar rata.
  3. Masukkan pisang lecek dan gaul rata dengan spatula. Tambah coklat urai, pisang yang didadu dan esen pisang. Gaul lagi hingga semua rata. Tuang dalam tin yang telah disediakan. Tabur cincangan kekacang jika guna.
  4. Bakar 40 - 50 minit atau hingga masak, uji dengan mencucuk lidi sate bersih dibahagian tengah kek, jika keluar bersih, tanda kek telah masak. Sejukkan atas jaringan sebelum dipotong untuk hidangan.
CATATAN MAT GEBU :- Jika guna acuan bunt pan, keluarkan dari oven, biar sekejap, longgarkan dan keluarkan kek, sejukkan sepenuhnya sebelum dihias dengan coklat ganache dan kepingan badam..Selamat mencuba!

Post a Comment

16 Comments

  1. setuju sangat2 bab kredit....
    kita sesama blogger mmg kena bagi kredit..

    ayu kan sedang cuba bt resepi y sempoi2, dimana ayu senang nak cr bahan2..

    kalau tak jumpa...
    tu y ayu main belasah jer...
    tak jadi, tak syer.,. hehheheh


    tapikan cik mat..
    kek pisang uraimu sangat mengodaku, topingnya mencairkan air liurku..
    waaahhh

    ReplyDelete
  2. Salam CMG. mmg sedap kek pisang choc rice ni....sedap dan lembut, tambah letak topping choc dg badam mcm ni...lagilah enak.

    ReplyDelete
  3. Saya suka kek pisang! Tapi tea set kuning tu dr dulu memikat hatiku! Heeee

    ReplyDelete
  4. Saya suka makan kek pisang.. Tapi yg dalam gambor tu nampak lagiii sedap. Hehe.

    #hrp2 ada masa nak memcuba kek ni.. :)

    ReplyDelete
  5. salam cik Mat,akak suka jugak buat kek pisang bercoklat berbadam ni tapi yang cik Mat lebih menggoda lah badam masih ada,coklat pun ada,pisang je kena beli nak buat lagi heee

    ReplyDelete
  6. as salam cmg.kekni memang sedap sangat dah pernah buat..kredit utk gambar cantik:-)

    ReplyDelete
  7. adoiii cm sedapnya kek pisang tu...ptg tadi mcm berkira² nak buat sebab tgk pisang tersadai jer...tapi malas...ni terus leleh air liur tgk sambil mata terkebil²...

    ReplyDelete
  8. As'salam Che Mat ...

    Sangat mengiurkan cake pisang Che Mat dan semestinya topping coklat dan hirisan badam tuu yg telah menggugat hati Nina ;))

    Oohhh tidakkk >>>>>> (nak pi cari kek pisang laa... Cik 'M' nak buat, beli jer laa)
    hehhee . . . .

    ReplyDelete
  9. salam mat. sedap nampaknya kek pisang tu.

    ReplyDelete
  10. jgn lupe gi audition masterchef tau...

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Setuju dgn kata2 Mat psl BL tu kan...xpun jenuh laaa nak blogwalking dan kutip url utk BL...fengsaann...pastu entry x terbuat2 jgk... apapun kek pisang ni mmg sodaaappp kan... simple tp rasa 1st class kaann...hehe

    ReplyDelete
  13. salam...abg mat saye nak tangyela...aritu saye try wat choc cupcake...dlm resipi tulis suh letak soda bikarbonat....saye pon letakla soda bikarbonat jenama King.....tapik hasilnye bile tgh bake cupcake dlm oven...kek tuh jadik cm kek berasid...berbuih2 kembang ke atas siap melimpah2 lagi....knp jadi mcm tu eh....padahal letak sket jek ikot resipi (1sk).....skang taruma nk guna soda bikarbonat......please give guidance...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.