BEN ASHAARI

Friday, August 5, 2011

BULAN PUASA PUN AKU MASAK YANG INI....

P1300361
Asam pedas lagi..haha, nak kata apa, anak2 buah mat pun suka asam pedas tapi dengan syarat jangan pedas atau dia kita sendiri makan diam2. Jadi petang tadi mat kena masak cepat, sebab terlewat. Konon2 lah lepas Jumaat tu kami pi beli barang2 baking, huihh mahal dah barang, ada tu naik sampai 2 - 3 ringgit. Tepung Hong Kong buat kek lapis pun mahal..Hmm tak pelah kan kita perlu, jadi beli lah, esok2 tak cukup ku belasah je tepung lain...Untuk berbuka ni mat masak asam pedas ikan cencaru. Anak2 buah mat suka, jadi masak lah janji mereka nak makan. Kita orang2 tua ni makan apa saja ok dah, eh walaupun macam tu ada juga benda lain mat masak atas permintaa big boss...hmmm..ok mat tulis resipi asam pedas ni yea, boleh guna apa2 ikan yang anda suka atau ganti dengan ayam...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor ikan cencaru, siang, buang kulit kerasnya, kerat 2 setiap ekor, cuci lagi dan toskan
2 biji tomato, belah 4 setiap satu
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu
1 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
2 1/2 senduk nasi cili kisar
3/4 camca teh serbuk kunyit

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
Secubit belacan
1/2 camca teh lada hitam biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan serbuk kunyit, tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Gunakan api sederhana dan kacau selalu.
  2. Tuang air secukupnya (anggaran 700 ml), kacau rata dan biar mendidih. Tambah jus asam jawa dan bila mendidih, masukkan ikan tadi dan bunga kantan. Kacau perlahan dan biar ikan masak.
  3. Masukkan bunga kantan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula atau serbuk perasa. Biar masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, ulam2 dan sambal kegemaran anda...

11 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

pok cik mat tak berapa gebu.. buat resepi tempe!

JIJI YU said...

lorh..ni ikan cencaruu..ingtkan ikan tongkoll..

Mat Gebu said...

@ yuyu - ha ah kan, yuyu - tempe tak boleh dipisah kan..insya allah..

@ jiji - huhu, ikan tu je yang ada kat rumah pcm. esok kita soping ikan pulak yeaa nak jiji...

Iffah Afeefah said...

erm nk ikan tenggiri onyang gebu

CA said...

Laa...ikan cencaru ke.mati2 sy ingat sardin tadi bila tgk gambo.Ammpunnzzz..dah malam2 mata rabuns lak...bila baca wesepi bawu tau...tp menten yummy aa menu tu...syukkeee..muahhh!

PINKMARGENTA said...

sedapnye!terliur!!

MutiaraBlue said...

Lauk sahur mcm ni..mesti menyelerakan... :D

Abe Goreng said...

Uih! sdpnye la. Pg2 dh rase lpr.:(

UPDATE: Hah! Memang betul la tu!!!

Mas said...

mas pun suka buat asam pedas dlm bulan puasa.....

Yoa Ngadenin said...

mak mertua saya wajib guna kunyit hidup tok asam pedas. tu baru betul asam pedas muar katanya.

Naziera Roslan said...

Assalam...
petang tadi suami beli lauk asam pedas ikan cencaru...dah teringin nak masak plok...mohon share resepi di blog sy ye...jemput singgah nnti...

ceriteranaziera.blogspot.com

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.