BEN ASHAARI

Monday, June 20, 2011

KUEH TALAM UBI.....PASTI TAK JEMU.

P1290228
Salam, huhu, baru dapat bernafas..penat lah, rasa macam pening2 pulak. Ok kali nak share satu jenis kueh feberet mat gebu dan juga oreng-oreng kampung. Kueh ni senang dibuat dengan syarat ubi dah siap parut. Kalau di rumah mat, kerja memarut ubi ni selalunya dilakukan oleh abah atau bonda...mat gebu?..aku tak nak buat tu, kalau jadi kan ianya kueh, aku nak lah..keji kan si mat..buli mak pak dia buat keje...haha, tak delah..bukan macam tu, mereka buat secara rela, lagi pun kan abah mat ni suka tanam2 kat farmville dan juga kawasan tanah rendah, jadi bahan mentah masakan kira muai okeh kat rumah kami..peningg woooo...apa2 pun syukur alhamdulillah rezeki Allah bagi..

P1290234
Kueh talam ubi ni kerap dah mat buat, dan mat guna resipi yang sama, teman blog masak2 Puan Azlita pun ada buat juga kat sini. Satu lah yang mat perhatikan, kueh talam ubi ni, tang kepala dia tu, bancuhan dikacau sedikit atas api hingga nak wap, tapi jangan bagi ketal sangat, nanti ianya tak nak melekat dibahagian lapisan bawah. Biar ianya masih cair, bila rasa adunan untuk kepala tu suam2 kuku saja, sudah memadai, boleh tuang atas bahagian ubi. Walaupun dah banyak kali buat, mat letak lah juga resipi dia....

BAHAN BAWAH :-)
600 gram parutan ubi kayu
160 ml santan cair
200 gram gula pasir
50 gram gula melaka
Sedikit pewarna coklat
1 helai daun pandan

BAHAN ATAS :-)
600 ml santan
40 gram tepung gandum
70 gram tepung beras
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK BAHAGIAN BAWAH :- Satukan santan, gula pasir, gula melaka dan daun pandan. Masak dengan api perlahan hingga gula larut. Tapis dan sejukkan. Sediakan tin bulat berukuran 9 inci x 3 inci dengan plastik bersih. Sapu sedikit minyak pada plastik tadi. Panaskan kukusan. Satukan air gula merah yang telah sejuk tadi bersama ubi parut, kacau rata2 dan tuang dalam tin tadi, ratakan dan kukus 20 minit dengan api sederhana. Mat tutup permukaan tin dengan aluminium foil.
  2. UNTUK LAPISAN ATAS :- Bancuh semua bahan untuk lapisan atas kecuali garam, kacau rata dan tambah garam secukup rasa (jangan banyak, kasi rasa lemak saja). Tapis bancuhan tadi. Kemudian masak atas api ksederhana hingga bancuhan suam, kacau tanpa henti. Tuang perlahan2 atas ubi tadi. Kukus lagi dengan api sederhana selama 25 minit, tutup permukaan tin dengan aluminium tadi. Biar kueh betul2 sejuk sebelum dipotong.

9 comments:

rara pinkmafia said...

wow rara mmg suke kueh ni.

hanieliza's cooking said...

alahai CMG..sedapnyaaaa...

Sunah Sakura said...

nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!

~Kirin Selama Perak~ said...

rasa macam da puasa la tgk kuih ni
adess
`

Kjee said...

tadi dah nampak kat blog Ita. skrg CMG lak buat. satu hal lak nak kena pergi cari ubi kayu. mmg sedap ni. kuih org dulu2.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

saya suka kuih ni...tp lum pernah cuba buat.tq resipe ye CMG

Sis-Lin said...

tangkap leleh sama itu talam sehhhhh...hu hu hu..

JIJI YU said...

demi perut tercinta dimalam buta ini..akan ku abacakan doa tidor dan terus idor agar ku tidak tergoda..

mata lebam said...

yummy..sedap gila.terliur2 kat sini.hehe
follow awak CMG..:)
kalau sudi mai lah jenjalan kat blog saya sambil kelik2 ads:)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.