TELUR DADAR BLACK PEARL.

P1290221
Salam semua..huhu, cuma entri ringkas saja, tapi agak unik. Anda pernah dengar "telur padi" atau "century egg'?..mat pernah dengar tapi tak pernah rasa, tu hari saja2 lah mat beli telur ni, nak rasa macam mana. Dia ada dua jenis satu telur puyuh dan satu lagi telur itik. Mat try beli telur itik. Kalau anda tak biasa makan, memang ia agak pelik, sebab warnanya hitam, telur putih nya seakan2 jelly cincau, kuning nya pula sedikit kenyal tapi pekat dan tidak cair. Teringat dulu sekali mat pernah tanya Chef Norzailina Nordin, telur ni kita nak masak macam mana. Kak Lina kata, potong kecik2 dan campur dalam telur dadar.. Hari ni mat pun buat lah...


Kalau anda perhatikan telur sama macam telur asin, ada tanah liat dan dibalut dengan sekam padi. Mat rendam dulu bagi kembang bahan2 salutan dia, kemudian cuci bersih dan baru kupas, kaler dia memang hitam legam dan sedikit jernih. Dalam telur dada tu mat letak lebih sedikit halia yang diparut, tujuan untuk menyeimbangkan rasa keteluran. Oh yea sebelum mat tulis resipi, mat kan tertarik dengan entri sunah yang ini...aduhh kiuttt nya "MAGE" dalam cawan bersama taburan bunga sakura...haha ada sampai sorang blogger tu jeleessss okeh..JIJI...releks lah bro, pakcik mat ni dah tua, bongkok 3, dah pakai tongkat punn...pengsannn >_<

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji telur padi @ century egg
2 biji telur ayam
1 inci halia, diparut
2 ulas bawang putih, diparut
1 biji bawang besar dadu
2 biji cili padi merah, hiris
2 biji cili padi hijau, hiris
1/2 camca besar mayonnaise
Serbuk lada hitam berperisa "aji-shio" secukupnya
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur padi, direndam hingga salutannya lembut, bersihkan kemudian kupas, cuci tekur tadi dan dadu kecil. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, satukan semua bahan2 di atas kecuali telur padi. Kacau rata dengan whisk. Masukkan telur padi yang didadu, kacau perlahan dengan garfu. Kemudian goreng dadar seperti telur biasa. Dalam gambar mat guna non-stik pan saiz 4 inci...

Post a Comment

19 Comments

  1. rasa dia macamana pulak mat? ada rasa herba2 ker?

    ReplyDelete
  2. ahahahaha~ ade jugak eks~ jiji jangan jeles yeee... :p

    pcm, typo la... menyeinbangkan...

    ReplyDelete
  3. sedapnyaaaaa....aku suka telur itam ni..suka kekenyalan dia...lagi2 kalau buat sup herba..ermmm lazaaat!

    ReplyDelete
  4. suka telur dadar...
    sedappnya tengok....

    ReplyDelete
  5. chubby nye jari jemari tuan yg pegang telur itu.....

    ReplyDelete
  6. Kalau kat Sarawak telur ni biasa aje, kiterang belah 4 campur dalam bubur nasik tu. bubur berdaginglah biasanya. pastu utk makan dengan nasi putih panas. belah empat, curah cuka dan kicap, jgn lupa hirisan cili padi dan bawang. kalau kat hotel, cold dish platter memang derang letak telur ni sekali. kat rumah kiterang pun mmg stok sentiasa ada.

    ReplyDelete
  7. En Mat, entry khas untuk En Mat:

    http://lianapm.blogspot.com/2011/06/chef-wan-versi-blogger-en-mat-gebu.html

    ReplyDelete
  8. telor ni fav kjee dan nadia. kami makan cam tu jer dengan halia jeruk. sedap sangat. tapi kalau orang tak biasa, boleh uwek. anyway, kjee pernah makan bubur nasi guna century eggs ni. tapi tak tau buat but bubur letak century eggs memang sedap.

    ReplyDelete
  9. 1st time dengar dan tengok..pelik semacam jer bagi saya.

    ReplyDelete
  10. tanah liar? eww..takutnya...makan nanti terus jadi liar... LOL!
    .
    .
    .
    .
    .
    kite suke..kite suke...sedap ni buat makan ngan nasik kosong panas pun sedap~~~~

    ReplyDelete
  11. pakcik..nak gi lepak umah pakcik leh tak..nak jeles22 ngan pakcik depan muke pakcik..

    ReplyDelete
  12. Interesting! Dalam telur dadar ada telur kaler hitam.
    Ni mesti kena try nih ;)

    ReplyDelete
  13. tak penah makan telur ni. takut sbb rupe die pelik. tq for sharing mat.

    ReplyDelete
  14. Seperti kata kak jee, kalau yang tak biasa, rasa dia agak aneh, tapi yg ah biasa rasa dia sedap je, cuma kena makan dengan sesuatu yang boleh memberi rasa balance...

    @ jiji - hahaha, amboihhhh!!!..

    ReplyDelete
  15. errrr... cik mat halal ke telur ni...? selalu rasa cam nak beli tapi takut diorang letak bahan2 terlarang masa preparation je...

    ReplyDelete
  16. erkk..
    1st time npk telor nihh..
    hu3...thanks matgebu..mcm2 sy blaja dr sini

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.