BEN ASHAARI

Monday, March 21, 2011

SUP KULIT LEMBU.....ANDA MUSLIM?..WAJIB SEBARKAN....

P1260433
Assalammualaikum, salam petang semua, hmm ni hari mat masak satu benda yang tek pernah aku masak waima terfikir pun akan menjadi bahan makana...apa tu, semestinya "kulit lembu". Mati2 aku ingat kulit lembu buat henbeg, kompang atau sarung sofa jee..hahaha. pengsan kan. Tadi mat masak dalam 400 gram macam tu. Abg mat yang sulung beli masa pi KL tu hari, ianya dah siap dibersihkan dan kita perlu cuci, kerat2 dan rebus hingga lembut. Masak pulak ikut kreativiti masing2 yeaa..

P1260439
Mat cuma buat sup saja, tapi masa rebus tu letak halia dan bawang putih, untuk mengurangkan bau "silembu". Bila dah masak ia akan jernih, kenyal dan kuah menjadi pekat, mungkin kandungan kolegen dalam dia agak tinggi. Selain sup, mat rasa kalau masak lemak cili padi pun sedap...hmmm tapi kan ni mat nak kata, mat tak berapa reti lahh makan, mat rasa juga lah 1 - 2 keping lepas tu aku tala kentang dan lobak merah saja...ehehe, apa2 pun kuah dia sedapp...Ok yeaa...mat nak bagi tau pasal satu blog ini ---> "WAKAF AL-QURAN"...perlu kita ambik tau dan sebagai muslim, sudi lah kiranya kita sebar2 kan tentang blog ini pada teman2 yang lain.. Moga ia mendatangkan manfaat pada kita semua di kemudian hari kelak, insya Allahh.....terima kasih DTS juga pada Ben Ashaari...

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram kulit lembut yang sudah dibersihkan
2 biji kentang, kupas dan dadu besar, rendam
1 batang kecil lobak merah, dipotong berbaji
Air secukupnya
Garam secukup rasa
1 pokok dau sup
1 camca besar bawang goreng
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum bunga cengkih*
2 biji buah pelaga *(*rempah tumis)
Hirisan daun sup, untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 camca besar ketumbar
1/2 camca teh jintan halus
1/2 camca teh jintan
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
2 keping hirisan kunyit
1 camca teh lada hitam biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kulit lembut dipotong kiub, cuci bersih dan rebus bersama halia dan bawang putih hinga lembut, toskan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, masukkan rempah tumis dan juga bahan kisar halus dan tumis hingga wangi. Tambah kentang dan gaul rata dan tuang air secukupnya. Masak hingga kentang 1/2 empuk, masukkan kulit dan juga lobak merah.
  3. Tambah daun sup dan bawang goreng, masak hingga kentang dan lobak empuk. Perasakan dengan garam secukupnya dan jika suka boleh letak serbuk perasa (mat tak guna). Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidang dengan menabur hirisan daun sup dan bawang goreng...

31 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

eeeeee.. kulit lembuuu... tak sukaaa T_T kulit yuyu suka la ^^

alien said...

kulit lembu tu pun boleh buat keropok..

hunny pie said...

bila hunny kata hunny suka makan kulit lembu.. sumer orang tanya boleh makan kew x..
MULEH la..
otak ngan ngan lidah lembu pown hunny tibai..
hehehe.. ;D

MamaFaMi said...

Hok aloh jakunnya mama... ini first time dengar, kulit lembu boleh dijadikan lauk. Ma pun ingat, kulit lembu buat handbag, buat kompang je... :D:D:D

risa said...

sedapnyeeeeeeeeeeeeeeee...saye suke kalo buat pedas2 memang meletop2...padahal saye tak suke jelly hehehe

MaMa QaiSaRa a.k.a nUnU said...

erm... kalo kt tempat nunu..
mmg dh jadi kebiasan bile time2 kenduri...
buat masak sambal "TAHUN" jawa..
kire masak lemak putih la..
ada lengkuas + halia + bawang putih + bawang merah + cili api + santan...

kalo kena gaya memasak nyer...
mmg MANTAP sedap!...

x rugi mencuba...

Citarasa Rinduan said...

sangat2 terkejut bila cik mat kata nak masak kulit lembu....
peeh.....
mamafami..
kita samalah....sam2 jakun..
nanti kita masak yer kulit lembu utk test.......

jom mama

gadisBunga said...

kat pasar malam paya jaras ada. tapi tak penah beli sebab tak reti makan. hu~

makdara TERdiva said...

aritu abah MDT buat "sambal tahun" dari kulit kerbau..CMG tau dak? nak tau dak?? ecewah!

DIaNa said...

kulit lembu nih klu masak cam sambal jawa pun sedap.. boh kentang, tempe.. tu menu wajib klu kenduri sebelah mertua sy..

Ozzy Choc D'Luscious said...

oo oo...bole buat lauk jugak kulit lembu rupenyer..huhu perut lembu pun saya tak reti nak makan..

Cik Siti said...

Kulit lembu ni org jawa selalu buat sambal taun atau masak lemak cili padi..

hana said...

klu kenduri kat kg embah aku kan mat, diorg buat sambal tp ader kacang.. kira mcm sambal kcg la gtu! sodap matt.. aku klu boleh nak ngadap satu kawah kenduri tuh! balik umah laki aku pingsan bini dier bau lembu! wakakakakaaa

sweetazezah said...

salam..cikmaT!!sedapnye kulit lembu..hang kalu masak lemak cili api p0n sedap kulit lembu ni weh..kalu malas(walop0n kak jijah tahu,cikmat,komp0m rajin!cikmat boleh jugak,lps rebus,goreng ngan cili padi yang ditumis,campo ngan oyster sos sket..hullaamaaakk..best w00..opss,ter0ver sudaahh..take care cikmat!

kakchik@ella said...

cik mat .. rindunya kat cik mat. Eh .. rindu kat belog cik mat lah. kontrobersi betul statemnt kakchik tu. haha ..

sedap ke mkn kulit lembu tu cik mat?? tak pernah rasa langsung cik mat. hihi

anymz said...

kalau kat rembau masak lomak cili padi dgn nangka muda mat..buat pedas sikit.sedap.

ZD RESOURCES said...

abg cik mat beli kat KL area mana?

kathy said...

kulit lembu memang sedap..sama dengan kulit rusa ;)

Kalamhati said...

terima kasih Che Mat..KH baru tahu pasal blog ni..alhamdulillah..nilah tujuan kita berblog..ada mesej yg bermanfaat dpt dikongsi..=)

suri solehah said...

salam CMG..wah sedapnya sup kulit lembu..dulu tak penah rsa..tp baba mentua..org N9..dia kenalkan..mmg lumayan.

JaSSNaNi said...

pernah gak dengar sblm ni abg ipar dok beli sup kulit lembu kat meru, klang tu.. tapi saya tak pernah makan la.. kata abg ipar sedap bebenor.. menggedik2 kulit tu lembut dan kenyal.. entah la camne rupa.. hari ni baru nampak kat sini.. mmg 1st time nampak ni.. tak pernah rasa lagi.. tunggu sampai seru nanti baru rasa.. ehehehe.. cam perut lembu la.. tak pernah makan.. aleh2 ngandung anak ke-3 baru ngidam nak makan.. terpaksa masak gak.. sup perut.. bape kali rebus ntah.. punya takot berbau.. kahkahkahkah...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

baru tau kulit lembu boleh makan..sy suka sup urat..

akuanakpahang said...

Sup kulit lembu org Pahang panggil belulang @ kulit binatang yang di kering lembu dll best buat lemak cili api tu :)
Jom Singgah "Di penuhi cerita panas dan sensasi."

Naddia said...

apsal org reka resipe pelik2 dr lembu haa???
kulit la, urat la, lidah la..
adoi..

HaSue said...

wehhh..sedappp ni..masak kunyit pun layannn...tp nak masak sampai empuk tu kalo xde pressure cooker..nunggu laa jugak kot..hehe...

P/s:kulit rusa pun lg laaa sodap cikmat oiii..hehe...ayah sy suke giler kulit rusa..kulit lembu nih suke laa jugak.. :D

Melati Qistyna's Mummy said...

adeh.. ramai gak yg tau kulit lembu leh mkn ye, kite menjakun la cm, x penah dgar & try g...huhuhuh

Nota Cikgu Anum said...

bile ai pindah duduk dgn kejiranan org jawa ni, bende ni mmg femes. buat sambal taun. rupe die mcm masak lemak putih tu tp ader yg pedas amat..

mamawana said...

Pernah juga dengar kulit lembu dikering/disalai dan dijadikan gulai masak lomak cili api tapi tak pernah rasa pun. Kulit2 ni kureng sikit macam kulit ayam gitu. hmmm... foto dan resipi nampak sedapppp

Dayang said...

kat sarawak kita panggil kulit sapi,kami makan hari2 pun xpe,mmg family pakar mkn kulit sapi ni,especially kaki sapi,mmg di bakar dahulu utk di buang bulu & kulit kasar di luar,lepas tu di rebus berjam2 guna kayu api,pastu baru di siat2 kulit nya & di rebuskan lagi,dari sana akan keluarlah lemak zat yg tidak terhingga warna kekuningan yg sedap belum pernah di rasai drp mana2 kulit daging ayam atau yg lain.
biasa msk sup,msk bubur nasi,msk lemak cili api dan sbg
kalo bulan puasa ini yg menjadi kemestian utk di campur bubor pedas

Mila@Rimbun said...

MIL selalu letak dlm bubur pedas, mcm dayang ckp tuh. Favourite arwah FIL.

SiLabiLabi said...

wah..bole makan ek?
selalu makan ekor je..hahahaha

IKLAN FREE & Follow Blog Labi-Labi NineMustafa
& JariPlastik

LabiLabi da follow kamu

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.