BEN ASHAARI

Wednesday, February 9, 2011

DAGING GULAI KAWAH.....MASAK DALAM KUALI.

P1250453
Wahhh...malas nak masak...malas nak fikir...malass nak blogging....erkk, maaf, bukan malas, silap2...kata bonda jangan sebut malas, tak bagus, sebut kurang rajin, sekurang2nya ada perkataan "rajin" kat situ. Ni hari masak daging gulaI kawah, tapi masak dalam kuali..hehe, yelah kawah besau nooo. Resipi dari sapa lagi, kalau bukanKak Liza kita tu lahh..yang telah menghasilkan buku masakan di sini dan juga dengar cerita baru habis shooting. Tahniah kak liza. Haaa, ada yang tak kenal kak liza tu sapa, huh...tak pe boleh klik sini, sebab kak liza pernah singgah rumah mat dulu. Dah bersedia?...Ok jom salin resipi, dari buku masak kak liza "Senangnya Memasak" siri "Daging"....terima kasih kak liza..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram daging (mat guna daging batang pinang, hiris, cuci dan toskan
2 camca besar kerisik (letak sikit, sebab dah habis)
2 cawan santan pekat
2 camca besar gula melaka (mat letak 1)
2 keping asam gelugor
3 biji kentang, belah 8 setiap satu
1 biji cili merah, belah dua
1 biji cili hijau, belah dua
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
20 tangkai cili kering, gunting dan rendam dalam air panas
1 camca besar penuh rempah kari daging (mat guna rempah babas)
1 camca teh jintan manis
1 canca teh jintan putih
7 biji bawang merah
1 biji saiz sederhana bawang besar
3 ulas bawang putih
3 cm halia
2 cm lengkuas

BAHAN TUMIS :-)
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumis hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan juga rempah kari, tumis hingga terbit minyak. Masukkan daging, gaul rata dan biar daging kecut. Tuang sedikit air.
  2. Bila mendidih masukkan kentang, santan, asam gelugor, gula melaka dan juga kerisik, kacau dan masak hingga kentang empuk dan kuah pekat.
  3. Akhir sekali perasakan dengan garam secukupnya. Tambah belahan cili hijau dan merah. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api, Hidangkan bersama nasi putih....



20 comments:

Adzriel AB said...

memang ambil semangkuk gulai kawah makan dgn nasi. tak payah ada lauk lain pun tak pe.

Mas said...

sedapnya...
nampak pekat jer gulai daging tu...
nak semangkuk CMG..

Mimiey.. (^-^) said...

sedapnya abang mat...kat klantan ni kalau ada kenduri mesti leh rasa gulai kawah ni... kalau makan 1 family je, selalunya kurang rajin skit nak buat.... nampak abang mat punya mantoppp sangat...

Ujang9897 said...

nak try yg nie..hehe

kakchik@ella said...

byk gak bahan2 nya ye en. mat. patutla sedap. lemak brkrim dn disukai ramai. favorite kakchik nih!! hihi ..

nona hidayah said...

wahhhh..nampak sedap!

Sari Yusa Ibrahim said...

kita suka sangat gulai kawah, sanggup meredah negeri orang semata2 cari gulai kawah yang pior... hehehe. Nanti petang kita redah umah cik mat lak ya... hi3

Ummi said...

Emmm...sedapnya...akak pun dulu rasa dah penah buat gulai kawah k.liza nih..tp masak dlm belanga...hehehehe

are-za said...

leh try msk nih..nampak sguh sodap sekali..

hanieliza said...

terimakasih sebab promote kakliza..
cayalah CMG..
dalam kurang rajin tu terhasil maskan yang mngancem gituuuu..

cik cek said...

Daging gulai kawah....emmm...menyelerakan...

ieda said...

sedapnya gulai kawah. favourite ni

Norhafiza said...

yes yes...br je nak wat gulai kawah sat g, tp lam kuali gak hehe...

Drunbella Khoo said...

letak rebung sedap neh.
orang perlis suka laa buat gulai kawah taruk rebung.
makan plak ngan nasi kukus panas.
perghh.
terbaikkk.

the triplets said...

nyum2 singgah makan...

airmataibu said...

assalamualaikum, cik mat.. ita pun ada buat entry pasal gulai kawah ni, kalau sudi, jemputlah datang rumah, resepi daging kawah tu ita tukar kepada ayam kampung, kalu cik mat nak tahu, resepi dalam entry tu adalah resepi kenangan dari arwah mak mertua ita yang memang orang terengganu, ita masih kekalkan resepi tu untuk buat kuah bila ada tempahan roti jala sebab permintaan orang di jerteh, terengganu... selera mereka sungguh unik sekali... jemputlah datang rumah, wassalam...

shnadzarahalhabsyi said...

askum CMG..SY slalu tgok blog CMG...mmg ada class gitu...masakan CMG mengancam tul...slmt berkenalan..yer...jgn luper follow lah blog sy jugak..hihhiii

Kak rose said...

salam cik mat.akk datang cari resepi gulai kawah.minta izin ye.ada masa nanti akk masak. masakan ini dah jadi feveret akk..:)

Yana Chika said...

thanks cik mat saya selalu buat gulai nih....memang sedap

alisa said...

Sedap nya

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.