TEMPE GORENG REMPAH RATUS.

P1250450
Cakk...salam petang Rabu semu, dah Rabu saja...hmm hari ni kawan mat yang sorang tu sah merempit beli tongkeng ayam...haha batuk2 Sis_Linn Bukit Indah...Linn, koo masih setia dengan tongkeng ke, atau dah tukar makan takoyaki (sorry Linn..haha) plak...hahha.. Petang ni kita makan tempe goreng rempah ratus..wahh nama bukan main, ala2 keturunan Raden2...Tau "Raden" tu apa?...Raden adalah gelaran berketurunan nasab sebelah lelaki, maksud nya kalau perempuan ada gelaran Raden, kawen sama lelaki orang biasa2 atau kebanyakkan..anak dia orang tak de lah dapat gelaran tu..terputus. Kalau kat Malaysia ni macam Tengku2 tu lahhh...Tapi ni belah2 Indon nya, macam di Solo dan lain2 negeri yang dulu diperintah oleh Raja2 dan Sultan2. Erkk, tiba2 jadi blog sejarah pulak..tak pe masih ada kene mengena dengan tempe..kann....

P1250451
Berbalik pada cerita tempe ni, saja lah mat goreng tadi, bukan apa takut kang kecut dan kering dalam peti sejuk. Tapi kan pada tekak ku ini, tempe yang bungkus daun juga sedap, kalau yang plastik tu ok gak, cuma keaslian tempe tu macam dah kurang sikit. Mat goreng dalam 4 keping macam tu, dan setipa satu dipotong layang kira nipis lah kan, cuma kena guna pisau tajam dan berhati2 sangat, takut kena tangan, tak berbaloi pulak nanti. Kalau ada tempe goreng, mesti ada sambal kicap, kat Johor kira wajib waima makan pisang, keledek atau lain2 lagi yang goreng bersalut tepung. Ok jom semak resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping tempe, hiris nipis
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh jintan halus*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup
*(*ditumbuk lumat)
Garam secukup rasa
Secubit gula
2 camca besar santan @ susu sejat
2 camca besar tepung beras
Minyak untuk goreng terendam


BAHAN SAMBAL KICAP :-)

25 biji cili padi merah siam
2 ulas bawang putih
1 camca besar penuh gula
1/3 cawan kicap lemak masin (mat guna jenama Jalen)


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK TEMPE GORENG REMPAH RATUS :- Masukkan tempe dalam satu bekas, masukkan bahan2 tumbuk, tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masukkan santan atau susu, gaul lagi dan masukkan tepung beras. Balik2kan tempe tadi supaya tepung bersalut bersama rempah2nya. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan, garing atau tidak terpulang pada anda. Mat suka garing tapi ada moist sikit dalam dia. Hidangkan dengan sambal kicap.
  2. UNTUK SAMBAL KICAP :- Tumbuk cili padi dan bawang putih hingga lumat. Tambah gula dan tumbuh lagi hingga sebati, Tuang kicap, kacau rata dan boleh hidangkan. Kalau nak perah sedikit limau kasturi pun ok...

TEMPE GORENG REMPAH RATUS. TEMPE GORENG REMPAH RATUS. Reviewed by Mat Gebu on 2/09/2011 05:00:00 PM Rating: 5

22 comments:

  1. sedap nye...cicah sambal itam lg...

    ReplyDelete
  2. bukannya nak ajak aku makan sekali...bencilaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  3. Hehe .. Org Johor pisang goreng, tempe goreng .. sume cicah kicap kan.

    Tempe is Kakchik's favorite cik mat. sedapnya ..

    ReplyDelete
  4. HOMAIGODDDDD~

    PAK CIK MAT GEBUUU!
    KEGEMARAN TEKAK YUYU!!!!!

    ReplyDelete
  5. tengok gambar jer dah rasa macam nk pengsan....
    klau dapat makan memang betul2 pengsan lepas tu...
    compommm sedappp gila tu CMG....
    tengok jer dah tahu...
    sedapppnya...

    ReplyDelete
  6. sedap nye,slalu goreng dgn srbuk kunyit dan garam,ni ada rempah2 lagi..best.. =)

    ReplyDelete
  7. jgn kata tersedak..terbangun aku dr tido yg lena dek terbau tempe goreng...arghhhh mencikk tau!!!

    aku suka ko tempe goreng ni, sedappp,klu dh dasar laki jawa, apa bende yg ada soya tu aku bedalll! nsb aku nmpk ko CMG..klu aku nmpk ko mcm tempe, dgn ko skli aku bedalll!!! hahahahahahah

    Mat..TAKOyaki le bkn Tokayaki...kakakakakakh

    ReplyDelete
  8. sedapnyer..kegemaran LM tu.bekpes mmg selalu ngan tempe goreng dan sambal kicap

    ReplyDelete
  9. wah....nak cari tempe la jap lg...x sabo nk wat...hehehe

    ReplyDelete
  10. selalu goreng kat rumah salut tepung. sedap dibuat makan tengah hari. hehe.. ade tempe salut tepung versi cmg? hehe

    ReplyDelete
  11. Sambal kicap wajib ada, baru la serasi untuk dicicah dan dinikmati.

    ReplyDelete
  12. lapar! lapar! lapar!

    nak! nak! nak!

    ReplyDelete
  13. tempeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...shida x makan la...en MG makan je le erk ajak yg lain2 hehee

    ReplyDelete
  14. pergh, terbaik dari ladang ni. Nak pulak tempe yang dibungkus dalam daun pisang. Nikmat2. :p

    ReplyDelete
  15. arghhh.nak kene CMG nehhh!
    asek tempe je..nsib tdi da puas mkn tmpe..hehe..yumm :P

    ReplyDelete
  16. raden mat..sila ajar daku mkn tempe.hahaha..
    yg mana resepi best utk org nk belaja mkn nih?kirenya pestaim mkn nk mkn lg n lg..sblum ni pnh mkn tempe goreng rangup ngan ikan bilis jer..
    ada tak resepi yg very da bomb ngan tempe nih?hee

    ReplyDelete
  17. kuku mat sungguh bersih. jgn ragu kalu mat masak.pstt....gi salon ke?heheh....ke gosok ngan limau nipis.kt kampung dlu sy selalu buat

    ReplyDelete
  18. alamak! mlm ni nak cuba grg tempe dgn resepi cik mat ni le...

    ReplyDelete
  19. wah.. goreng-gorengan cicah kicap, very the johorean, i like....

    ReplyDelete
  20. sedapnyaaa...balik ni nak cubalahh

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.