BEN ASHAARI

Tuesday, September 28, 2010

SUP AYAM KAMPUNG

Sup Ayam Kampung
Assalammualaikan, salam semua, hari ni Selasakan?..ha ah laaa, ishh bahaya ni hari pun dah lupa, nasib baik nak tulis N3 tak lupa lagi. Hari ni nak share satu lauk yang senang, walaupun nampak menyelirat bahan2 dia. Lepas2 raya ni makan sup ayam sedap kan, lagi2 lahh ayam kampung, nak pulak dapat ayam "DARA", yang tu memang feberet mat gebu, ayam dara ni kalau dibuat sup, manis rasanya, kalau ayam jantan pulak sedap dibuat gulai atau kari. Tapi kan mat pernah dengar dulu dari Ustaz Wan Sohor Bani Leman, dia kata kalau nak sembelih ayam kampung, kena tangkap dan kurung 3 hari, dalam tempoh 3 hari tu, kena bagi makan jagung, sebab ayam kampung yang bebas ni kan makan segala maknikam benda, ni kira proses pensucian segala toksid2 lahh...Ok walaupun anda dah tau nak masak macam mana, mat letak jugaa resipi dia..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam kampung (kurang lebih 1kg)
4 biji kentang
1 pokok daun sup, kerat kasar
1 camca besar bawang goreng
Air secukupnya, anggaran 2.5 liter
1/2 inci lengkuas, dititik
Garam secukup rasa
1 kiub pati ayam "Maggi" (jika suka)

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 inci halia
3 keping hirisan nipis kunyit hidup
1 1/4 camca besar ketumbar biji
1/2 camca teh jintan kasar
1/2 camca teh jintan halus
1/2 camca besar lada hitam biji

BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dipotong kecil, cuci bersih dan toskan. Kentang dikupas, belah 4 setiap satu, cuci dan rendam. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, panaskan sedikit minyak masak, masukkan bahan tumis dan masak hingga harum, tambah bahan kisar halus dan tumis hingga wangi, gunakan api kecil. Tambah ayam, gaul rata dan biar ayam kecut sedikit.
  3. Tuang air secukupnya. Masukkan bawang goreng dan juga daun sup, kacau. Masak dengan api besar hingga mendidih, kemudian kecil kan api, Masukkan kiub pati ayam (jika guna) kacau dan biar masak hingga 3/4 ayam empuk. Masukkan kentang, masak hingga kentang dan ayam empuk.
  4. Rasa dan jika kurang garam tambah. Hidangkan dengan menabur hirisan daun sup dan bawang goreng. Sedap dimakan bersama ketupat, mee hoon atau mee kuning...

5 comments:

EDDIE YUSTIN said...

Memang best guna ayam kampung..rasanya enak ..nak2 guna yang 'dara'....tapi kalau Cik Mat buat sup untuk anak dara lagi best..hehehe

suSuEmIMiE said...

mak aiii..berkeroncong blk perut nih tgk pic sup abg mat tu...

cikgu isza said...

salam mat,
teringi masa mengandung anak sulung..
saya ngidam rendang ayam kampung..
janganlah ngidam sup pula kali ni..

Aishah@Ariffin@Aqil said...

Salam aidilfitri cikmat...
pohon maaf andai ada salah silap budi bicara...

cikmat kalu masak ape pon semua nampak sedap...wat kite yg pose nih tertelan air liur je....aduhai...ingatkan time pose di bln ramadhan je leh terliur...ahaks...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam malam selasa cik mat

terima kasih kongsi info ttg ayam kampung, baru ayu tahu...bila nak sembelih..kena kurung 3 hari 3 malam...

terima kasih sekali lagi, ayam kampung kari tempohari kusss semangat..lazatnya.......