BEN ASHAARI

Wednesday, August 25, 2010

NASI MENTEGA KISMIS

Nasi Mentega Kismis
Assalammualaikum semua....aduhh letihnya hari ni, panas, dengan keadaan kesihatan yang kurang memberangsangkan, suara yang masih teramat lah seksinya, sampai mat rasa macam malas nak buat apa2..Siang tadi dapat lah mat membuat 1 jenis biskut raya. Esok, mungkin akan dilaksanakan lagi dengan biskut ke-2, insya allah. Petang tadi dengan keadaan yang ala2 nak pingsan....sempat juga masak nasi mentega kismis...tujuannya?..Paling utama ialah untuk memulangkan bekas pada jiran belakang rumah. Tahukah anda, jiran belakang rumah mat tu kan, semenjak mereka menikah hingga anak sulung umur 22 tahun. Sepanjang usia itu juga lah kalau bulan Ramadhan kami bertukar2 juadah...serius kooo...tak tipu punyaaaa maaaa!!!!.....

Nasi Mentega Kismis
Ok, untuk kali ni mat makan nasi mentega ni dengan acar nenas dan daging tomato pandan, kedua2 resipi kemudian akan mat letak. Sebenarnya, lauk pauk ikut suka anda, nak makan dengan ayam masak merak pun ok, rendang pun ok, atau dengan acar sahaja pun boleh juga. Kalau mat lebih suka dengan lauk2 yang agak kering. Kalau berkuah tu ok juga cuma rasa macam "Banjir" sangat..lemass lahh...hehehe.. Jom semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan beras basmathi, cuci dan rendam 25 minit, toskan.
5 cawan air
1 cawan susu sejat "IDEAL"
1 kiub ayam "Maggi" (optional)
2 camca besar mentega
Garam secukup rasa
1/3 cawan kismis

BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, hiris
1 batang serai, dititik
1 helai daun pandan, disimpul
1 inci halia, hiris nipis
1 kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

BAHAN HIASAN
Hirisan daun bawang
Hirisan daun sup
Bawang goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam kuali, cairkan mentega, masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum, masukkan beras dan kacau hingga mesra, masak 1-2 minit. Masukkan kiub ayam (hancurkan) dan gaul rata.
  2. Alih beras ke dalam rice cooker, tuang air dan susu, kacau rata. Tambah garam secukup rasa dan tanak nasi seperti biasa. Bila kering, taburkan kismis dan biar nasi betul2 masak. Gaul nasi dengan chopstik. Biar sekejap.
  3. Tabur bahan2 hiasan sebelum dihidangkan bersama acar dan lauk2 kegemeran. Selamat mencuba..

6 comments:

Sis-Lin said...

Fewittttttt...amboi2...mengancam..simple easy je ek..bila mau try ek? *garu dagu*

Liana MD said...

salam cik mat..lame tak menjenguk dapur cikmat ni :D rancak cik mat masak bulan puasa ni eh..bile nak letak gmbr kuih plak? ;)

Ida Ddapur said...

tak larat2 pun che mat...ada jugak keluar nasi mentega,dah banyak buat biskut raya?

DeLLa said...

kena jd jiran cik mat ni..hehe..sy ni..buat juadah sendiri...nk makan berdua je ngan husband..nk juga bg jiran..tp biasalah ddk umah flat ni..jiran sebelah nyebelah..langsung tak kenal

min said...

ermmmmmmmm....sedapnyer.trliur plak time pose ni.resepi yg ckup rngkas.nk try la....

Wan Anita said...

Assalamualaikum...ari ni wan msk nasi mentega ni...mmg sedap,kids suka sgt mkn sblm g sek agama...izinkan wan share kat blog wan jg yer....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.