BEN ASHAARI

Sunday, June 28, 2009

DAGING PANGGANG LADA HITAM

Daging Panggang Lada Hitam

Jom makan daging panggang....sedap nihh cicah pulak dengan air asam (sapa yg makan "budu" boleh campur sikit dalam air asam tu yeaa!!).. Mat petang tadi, saja je, jemu lah nak makan masakkan gulai2 nihh...Musim2 panas ni best lagi makan singgang dan benda2 bakar, tapi kenalah guna daging batang pinang, kalau tak berzaman lahh nak lembut..silap2 rentong jadinya...

Daging Panggang Lada Hitam

Kalau suka boleh makan bersama sayur mentah sebagai ulam, bila sebut sayur mentah tu mesti lah sayur yang selalu orang buat ulam, jangan pulak pi ambik daun pandan, lepas tu pi makan...lain cerita nanti jadinya...Ok..jom lah tengok resipi yang senang banget ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 - 700 g daging batang pinang
1/2 camca besar kunyit serbuk
1/2 camca teh garam (atau secukup rasa)
1 camca besar lada hitam biji, tumbuk sederhana kasar

BAHAN AIR ASAM :-)
10 - 12 biji cili padi (kepedasan tu ikut tekak masing2 yea)
1 inci belacan, dibakar
1/2 cawan jus asam jawa
1/2 camca teh gula
3 biji limau kasturi, perah jusnya
2 biji bawang merah
3 camca besar "budu" (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dipotong lebar setebal 1/2 inci (potong melawan urat), cuci bersih, cucuk dengan garfu dan toskan daging tadi. Kemudian gaul serbuk kunyit, garam dan lada hitam, gaul rata dan perap 1 - 2 jam. Kemudian panggang hingga masak (atau boleh panggang dalam kuali, tuang sedikit minyak dan panggang dengan api perlahan sehingga daging elok masak dalam dan luar). Angkat dan hiris nipis, hidangkan bersama air asam dan ulam2man.
  2. Tumbuk cili padi, belacan dan gula hingga lumat, masukkan bawang dan tumbuk hingga bawang hancur sedikit. Masukkan bahan2 tumbuk tadi dalam air asam jawa, tambah jus limau kasturi dan "budu" (jika guna). Kacau rata dan sesuaikan rasa.....

6 comments:

cikin said...

sedapnyer daging dia..:):) pasni nak tryla.. thanks mat.:):)

joegrimjow said...

hehe
da xmask daaa
mak masak
hehe

maklang said...

Sedap tu....

kak ina kl said...

salam cik mat..akak pun salai daging hari ni..nak ambil resepi air asam ye..

Raihan Shaari said...

k.an kalau singgah dapur mat, mesti kecur liur... geram betulla.. daging salai lagi..sedapnye..

FA said...

Amboii mat..syokk nyerrr daging panggang niii..!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.