BEN ASHAARI

Sunday, August 3, 2008

MIENG KHAM @ SIRIH KADUK

Mieng Kham @ Sirih Kaduk

Sawaadeekappp!!!!...ahakss, jemput makan sirih semua...Dah lama sangat nak mencuba makanan ni, resipi mat dapat dari "Amy Beh"...Style dia saling tak tumpah macam makan sirih, cuma yang ni lagi sedap. Sebenarnya mat tunggu pokok kaduk yang mat tanam mengeluarkan daun2 muda, kalau daun yg tua, macam liat laa...


Mieng Kham @ Sirih Kaduk

Rasa dia agak unik...Mula2 makan rasa macam pelik tau, lepas semua bahan bersatu dan mengeluarkan "zat" masing2, baru kita rasa kesedapannya. Cuma mat buat sos tu macam terpekat laaaa...Cakap2 ni, lupa pulak nak jemput VIPP khas dari Singapore, tak lain tak bukan "kak nis" bekas ratu kebaya kilang berus kat Tanjung Pagar dulu!!!..Feeweeettt!!!...meh sini i suapkan "Mieng Kham"...hehehe

BAHAN UTAMA :-)
Daun kaduk secukupnya (boleh lihat pokok kaduk dalam gambar dibawah)

BAHAN SOS :-)
200 g gula melaka, dipotong kecil*
200 ml air*(*dimasak hingga gula larut, angkat dan tapis)
2 camca besar sos ikan
1/2 inci belacan, dibakar
3 biji bawang merah, jangan dikupas
1 cm halia, jangan dikupas
1.5 cm lengkuas, jangan dikupas
50 g kelapa parut

BAHAN ISIANNYA :-)
6 biji bawang merah, didadu
3 biji limau nipis, buang kulit dan biji, potong kecil
8 biji cili padi merah dan hujau, hiris halus
2 camca besar udang kering, rendam sekejap, toskan dan goreng tanpa minyak hingga garing
3 batang serai, ambil bahagian putih sahaja, dan hiris halus
100 g kacang tanah, digoreng tanpa minyak hingga garing, dan cincang kasar (mat guna sebiji2)
80 g kelapa parut putih, digoreng tanpa minyak hingga perang
10 g halia muda, buang kulit dan potong kecil2
1 kuntum bunga kantan, hiris halus



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daun kaduk, dicuci dan lap kering2. Ketepikan. Panggang, bawang merah, halia dan lengkuas hingga harum, kupas kulit, potong kecil dan ketepikan. Goreng tanpa minyak kelapa parut hingga perang. Kisar bahan2 tadi dalam alat pengisar bersama sedikit air hingga halus. Dalam sirap gula melaka tadi, masukkan sos ikan dan bahan2 kisar dan gaul hingga semua rata dan sebati. Ketepikan.
  2. Ambil sehelai daun kaduk bersih tadi, letak sedikit, setiap bahan2 isian tadi. Curahkan sos dan lipat daun kaduk seperti orang makan sirih. Makan dan nikmati dengan sabar dan tenang.....

6 comments:

Ummi said...

Salam Mat, hehe..baru balik dr kampung ni..ngacau ko kejap..wah daun kaduk dah naik junjung ek!! Lawan tokeh Amy Beh dah nii..Sedap x ni mat? Ala2 makan sirih..hehe..sirih orang muda la ni..

*psst..cantik bekas2 ko tu Mat, kalu letak sirih betul pun jadi berselera.. :D

SA said...

cikMat...best niii..ct penah makan sekali dulu ..beli kat sempadan siam...

PINATBATE said...

teringin nya nak makan...daun kaduk ni daya selalu celur buat ulam cecah sambal belacan jer..

Mat Gebu said...

kak ummi...
Amy beh pun pening, kalau ikut dia, 8 je bahan utk isian, ni kita bagi xtra 1 lagi jadi 9..meraung makcik amy beh kalau tengok!!!

CT...
Kalau kat Thai n Veitnam, femes kan makan2 mcm nihh..

Pinat...
mmg betul, daun kaduk ni kira versetail kan..

tyarabaensitukangsolek said...

ya Allah kau!!!baru jumpa..p search miakang mana la nk jumpa..mat gebu ni bagai2 best..kena la ngan kita yg suka isi urat perut ni..mmg sedap last saturday knduri sedara kami buat!!terbaik!!kami amik resepi naaa..

salmiah said...

askm....mohon kongsi resepi.sos..boleh...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.