RESIPI PECAL IKAN PARI

Assalammualaikum, salam semua dan selamat bertemu kembali. Lama betul tak masukkan sebarang entri baru dalam blog tiffinbiru, maklumlah sejak2 dah berumur ni, kerajinan pun dah semakin berkarat tapi sisa2 rajin masih ada, cuma kekangan masa. Nak ambik gambar pun rasa tak berapa rajin sangat dah. Hari ni che mat buat pecal ikan pari, entah kenapa dua tiga hari ni teringin pulak nak makan menu klasik yang jarang2 orang buat. Pecal ikan pari ini tidak lah susah membuatya, cuma ikan pari tu kita kena bakar. Kalau dapat bakar guna bara api lagi sedap, memandangkan che mat tak kuasa, aku bakar dalam kuali yang beralaskan daun pisang saja, kira ok lah janji dia ada bau2 'kebakaran' sikit. Selain ikan pari, boleh juga digantikan dengan ikan keli atau ada yang buat guna ayam, tapi ayam tu pun dibakar juga. Ikut selera masing2 lah, yang penting kuah pecal tu kena sedap bahan terpaling utama wajib ada ialah cekur (isi dan daun dia) atau kencur orang Indonesia panggil. Kalau takde cekur, hilang erti pecal...

Ikan pari kita boleh guna dua jenis, satu jenis tuka atau ikan pari kecil, satu lagi ikan pari potong. Yang che mat guna ni ikan pari potong, dalam 600+ gram macam tu. Ikan pari mahal sekarang ni, harga pun kayangan, sekitar RM 25 ke atas sekilo. Kalau tuka atau ikan pari kecil tu murah sikit lah. Kata mak che mat, dulu2, ikan pari antara ikan yang termurah dah kurang laku. Zaman sekarang ni apa benda yang tak laku, yea dak. Satu lagi, kalau dapat gunakan santan segar untuk kuah pecal dia, baru terangkat. Tapi guna santan kotak pun tak berdosa, cuma rasa dia tu ada sedikit berbeza. Biasanya pecel ikan pari dia guna cili padi, yang tu kalau nak pedas boleh lebih atau kurangkan, tapi seelok2nya biarlah sederhana pedas. Hidangan pecel ikan pari macam ni juga sesuai untuk bulan puasa nanti, eh tinggal kurang lebih 20 hari saja lagi kita nak sambut Ramadan, moga kita semua diberi kesihatan dan panjang umur hingga dapat bertemu dengan Ramadan nanti....insha Allah..

Ok, jommm kita semak resipi pecal ikan pari di bawah ini...Selamat mencuba!

BAHAN-BAHANNYA:-)
600+ gram ikan pari
2 cawan santan segar sederhana pekat (kalau guna santan kotak, guna satu kotak kecil + air = 2 cawan)
3 - 4 helai daun cekur, hiris halus
Garam secukup rasa
Secubit gula atau serbuk perasa (optional)

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
4 biji bawang merah kecil
1 ulas bawang putih
2 inci ubi cekur
1/2 inci belacan, dibakar
10 - 15 biji cili padi kampung (boleh kurangkan)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sedrhana (toksah potong kecik sangat). Lumur dengan jus limau nipis dan garam hingga rata dan perap 15 minit. Kendian cuci hingga betul2 bersih dan lap kering guna tissu dapur. Gaul ikan pari tadi dengan sedikit garam, anggaran 3/4 camca teh hingga rata.
  2. Alas kuali dengan daun pisang, oleskan sedikit minyak  masak pada permukaan daun pisang dan susun ikan pari atasnya. Bakar dengan api sederhana hingga ikan pari masak, jangan lupa balikkan ikan tadi. Boleh juga bakar guna kuali non stick dan tak perlu dialas dengan daun pisang. Tapi perlu juga dioles dengan sedikit minyak pada kuali non stick. Ketepikan ikan pari yang telah siap dibakar...
  3. Dalam periuk, masukan bahan2 tumbuk dan juga santan, kacau rata dan masak dengn api sederhana hingga mendidih, pastikan dikacau sentiasa agar santan tidak berkepala. Kemudian masukkan ikan pari dan perasakan dengan garam secukup rasa dan secubit gula atau serbuk perasa (kalau guna serbuk perasa, tak perlu guna gula). Kacau perlahan.
  4. Akhir sekali masukkam hirisan daun cekur, masak sekejap dan sesuaikan rasa, jika semua ok, boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas...Boleh pingsannn!.

Post a Comment

2 Comments

  1. Sedapnya ni Mat. Saya duk jenguk jenguk jugak cekur dlm pasu. Mcm kecik lagi utk dikorbankan. (kt fb tak dpt komen😂)

    ReplyDelete
  2. menarik ni boleh try. pertama kali jugak dengar pecal ikan pari ni :)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.