RESIPI NASI AYAM HAINAN

rsz_nah
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak 'nasi ayam hainan'. Niat nak buat tu dah lama, tapi tu lah, mood turun naik. Ayam pun dah beberapa kali beli, ada tu dah dimasak menu lain. Yang ini pun hampir2 che mat masak kicap, tapi alhamdulillah tak jadi masak kicap, terjadi nasi ayam hainan. Pertama kali membuatnya dan ini antara nasi ayam tersenang, rasa pun tak kurang hebat. Ayam che mat guna sekor2 tak dipotong, pilih yang saiz sederhana sebab tak ramai. Kalau keluarga anda besar atau nak jamu tetamu, bolehlah guna ayam saiz besar atau guna dua ekor ayam. Nak guna ayam yang dah siap potong pun ok, pilih bahagian peha atau dada. Satu yang paling penting, ayam kena yang segar...

rsz_nah1
Resipi che mat dapat merata, ada dari youtube, dari laman2 web dan juga blog2 masakan. Jadi che mat gandingkan beberapa resipi dan kaedah. Ada yang guna beras wangi untuk memasak nasi ayam hainan, tapi che mat takde beras tu, yang ada beras basmathi, belasah saja lah, yang nak makan pun kita. Tapi kalau nak buat, terpulang pada pilihan masing2, nak guna beras basmathi, beras siam atau beras wangi. Cuma kena pandai agak cecair untuk mendapat nasi yang lembut dan peroi. Macam che mat guna beras basmathi, cuci dan rendam dalam 25 minit. Sukatan cecair dia 1 beras : 1 1/2 cecair. In sha Allah nasi jadi elok dan lembut, seperti dalam gambar di atas.

rsz_nah2
Ayam untuk nasi ini tidak perlu dibakar atau digoreng. Ia dihidangkan seperti dalam gambar. Cuma ayam tadi perlu kita 'sental' kulitnya dengan garam, tujuan untuk membersihkan bahagian luar ayam dari bulu2 halus dan kekotoran. Kulit ayam turut berubah bila dah digosok dengan garam. Kelihatan lebih gebu (maaf sebab che mat tak sempat nak tangkap gambar masa proses menggosak ayam dengan garam tadi).  Satu lagi yang harus dibersihkan ialah bahagian dalam ayam. Lemak2nya diambil sedikit dalam anggaran 2 camca besar, untuk dimasak dengan nasi. Halia dan batang bawang bahan penting untuk menyedap dan membuang bau ayam yang kita rebus nanti..

rsz_nah3
Tak lengkap hidangan nasi ayam hainan tanpa sosnya. Ada juga yang sediakan kicap pencicahnya, tapi che mat tak buat, sebab ayam tadi kita dan siram dengan sos kicap sebelum dihidangkan. Sos cili ini berlainan sedikit dan ada dimasukkan minyak bijan. Oh yea, nasi ayam hainan boleh dikatakan banyak menggunakan minyak bijan. Tak lupa ulam sampingan seperti timun, daun salad dan tomato. Kalau nak mencuba, che mat kongsikan resipi mudah ini....Jommm!...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, saiz sederhana, tak perlu dipotong
1 genggam garam
2 inci halia tua, hiris nipis
1 cekak daun bawang, dibersihkan
1 biji bawang besar, dibelah 4
4 ulas bawang putih, diketuk
Garam secukup rasa
Sedikit lada sulah
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN NASI AYAM :-)
4  cawan beras Basmathi, cuci dan rendam 25 minit, toskan
6 cawan air rebusan ayam
1 helai daun pandan
1 camca besar lemak ayam
2 camca besar minyak masak
4 ulas bawang putih, diketuk
1 inci halia, hiris nipis
1/4 camca teh minyak bijan
Garam secukup rasa

BAHAN - BAHAN SOS CILI :-)
4 biji cili merah
5 biji cili padi merah (optinal)
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia, hiris
5 biji limau kasturi, perah jusnya
2 camca besar cuka makan
4 camca besar air rebusan ayam
1/2 camca teh minyak bijan
1 camca teh garam
1 camca besar penuh gula

BAHAN - BAHAN KUAH KICAP :-)
4 camca besar  kicap cair
1 camca besar sos tiram
Beberapa titik minyak bijan
1 tangkai daun bawang, hiris halus
1 camca teh gula
2 camca besar air panas

BAHAN - BAHAN LAIN :-)
Hirisan daun sup, untuk hiasan
Hirisan daun bawang
Bawang goreng
Daun salad secukupnya
Timun, dihiris
Tomato, dihiris (che mat guna tomato ceri, sebiji dibelah dua)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK AIR REBUSAN AYAM, AYAM DAN SUP AYAM :- Ayam dibersihkan bahagian luar dan dalamnya. Lumur dengan garam, kemudian gosok di keseluruhan badan dan bahagian dalam ayam hingga bersih. Cuci sekali lagi hingga betul2 bersih dan keringkan. Hirisan halia dan daun 1 cekak daun bawang tadi, disumbat ke dalam ayam. Ketepikan. 
  2. Didihkan air dalam periuk yang muat ayam seekor. Masukkan ayam tadi, pastikan tenggelam. Tambah bawang besar dan bawang putih. Rebus ayam selama 30 minit. Kemudian, matikan api, tutup periuk dan biarkan ayam terendam selama 30 minit lagi. Sediakan bekas berisi  air yang ditambah ais kiub. Keluarkan ayam, toskan dan masukkan ke dalam bekas berisi air ais tadi. Balik2kan dan biar 15 minit. Kemudian toskan.
  3. Ambil 6 cawan air rebusan ayam tadi untuk memasak nasi dan 4 camca besar untuk dicampur ke dalam sos cili. Baki air rebusan ayam, ditambah daun sup, lada sulah dan garam secukup rasa. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Ketepikan.
  4. UNTUK NASI AYAM HAINAN :- Panaskan minyak, kemudian masukkan lemak ayam tadi. Goreng hingga lemak ayam cair, jika ada sisa yang tidak cair, keluarkan. Tumis bawang putih dan halia hingga harum. Masukkan daun pandan dan beras basmathi, Gaul rata dan masak 1 - 2 minit. Alihkan ke dalam periuk nasi elektrik. Masukkan air rebusan ayam dan garam secukup rasa. Masak seperti biasa hingga nasi kering. Tuang minyak bijan dan gemburkan nasi menggunakan chopstcik, tutup dan biarkan sekejap. Matikan suisnya, untuk mengelakkan nasi berkerak.
  5. UNTUK SOS CILI DAN KUAH KICAP : - Masukkan semua bahan2 untuk sos cili ke dalam blender kecuali minyak bijan, kisar hingga halus. Tuang dalam mangkuk dan tambah minyak bijan, kacau rata2. Untuk kuah kicap pula, satukan semua bahan2 dalam mangkuk dan kacau rata. 
  6. UNTUK MENGHIDANG :- Buang bahan2 yang disumbat dalam ayam. Belah dua dan potong ikut suka. Susun dalam pinggan hidang sesuai. Jika suka boleh hias tepi pinggan dengan hirisan timun, seperti dalam gambar. Tuang bancuhan kuah kicap atas ayam tadi dan taburkan sedikit hirisan daun bawang. Boleh hidangkan bersama nasi ayam, kuah sup dan sos cili. Jika suka boleh juga dihidangkan dengan sawi bok choy yang dicelur dan dicurah sos tiram atasnya. Sedap dimakan panas2....Selamat mencuba!!

Post a Comment

2 Comments

  1. as salam.sedapnya nampak :)

    ReplyDelete
  2. Assalam Cik Mat, akak pernah gunakan kaedah lemak ayam utk menumis (gantikan minyak) dan lumur garam utk bersihkan ayam. Cara ni memang agak remeh sikitkan, tapi org yg mkn tak sudah2 memuji

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.