TELUR IKAN GORENG BERLADO

rsz_tib
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak awal sebab nak keluar cuci2 mata tengok barang2 antik di Mall Of Medini di Johor baru. Balik tu dalam jam 5 petang baru sempat nak tangkap gambar dan waktu2 gini curi sedikit masa kemas kini blog. Mesti ada yang tertanya2. benda apakah itu, serabut semacam saja. Sebenarnya itu ialah telur ikan, tapi che mat tak pasti pulak telur ikan apa, berkemungkinan besar telur ikan tongkol/tuna. Guna dalam 4 telur ikan bersaiz sederhana. Resipi ini amat mudah dan sedap dimakan bersama nasi panas. Kalau suka boleh masukkan hirisan daun kunyit atau daun limau purut. Nak titikkan serai pun boleh juga, tak berdosa. Pada che mat, masakan berlado yang sedap dan authentic, bahan2 kena tumbuk dengan lesung batu dan tidak boleh sampai halus sangat, mesti kasar2 sedikit. Selain tu rasa pedas, masam, manis dan masin harus seimbang. Che mat lebih suka gunakan jus dari limau kasturi untuk mendapat rasa masam. Tapi tak salah anda nak jus asam jawa atau asam gelugor pun boleh. Untuk resipi, boleh rujuk di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 keping telur ikan tongkol ( boleh guna telur ikan tenggiri @ ikan parang)
1/2 camca teh garam
1 camca teh serbuk kunyit
6 tangkai kacang panjang, dikerat pendek
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air panas

BAHAN - BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
7 biji cili merah
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan dicuci bersih, kemudian potong kecil. Gaul dengan 1/2 camca teh garam dan serbuk kunyit hingga rata. Panaskan minyak dan goreng hingga telur ikan masak. Tak perlu sampai garing. Angkat, tos dan ketepikan.
  2. Panaskan 4 camca besar minyak masak. Tumis bahan2 tumbuk hancur hingga wangi dan garing. Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan kacang panjang dan telur ikan yang telah digoreng tadi. Kacau rata.
  3. Tuang sedikit air panas, perasakan dengan garam dan gula secukupnya (jika guna daun limau purut, boleh masukkan masa ni). Masak hingga kering dan akhir sekali masukkan jus limau kasturi. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas...Selamat mencuba!!.

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.