ASAM PEDAS IKAN PARI SAMA SAWI JERUK 'HOMEMADE'

rsz_apsjs
Assalammualaikum, salam Ahad. Hari ni che mat masak asam pedas ikan pari sama sawi jeruk buatan sendiri. Sebenarnya nak rasa sawi jeruk tu sama tak dengan yang beli punya. Dan pada tekak che mat dan juga mereka yang rasa, sawi jeruk tu sama malah lebih segar. Yang penting tahap kebersihan terjamin dan tanpa bahan pengawet. Bagi yang suka makan sawi jeruk tapi was2 nak beli yang dikedai, anda boleh cuba bikin sendiri, resipinya ada di sini. Asam pedas dan che mat berpisah tiada, tu pasal ini antara menu paling kerap ada di blog tiffinbiru. Sejak arwah Bak ada penyakut gaout 3 - 4 tahun dulu, asam pedas che mat takde taruk belacan dan jika anda suka boleh masukkan sedikit belacan. Resipi amat mudah dan ikan tu agak2 saja banyak mana, mungkin dalam 500 gram lebih sikit. Ok, jika anda belum masak tengah hari dan nak cuba, che mat kongsikan resipi di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram ikan pari (kurang lebih)
3 kelopak sawi jeruk
1 kuntum bunga kantan, belah 2 atau 4
3/4 cawan jus asam jawa
3/4 cawan cili kisar
1/2 kiub pati ikan bilis Maggi (optional)
1 camca teh lada hitam biji, ditumbuk halus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana, cuci dan perap dengan jus limau nipis selama 15 minit. cuci sekali lagi hingga bersih dan toskan. Sawi jeruk dipotong kecil, kemudian rendam. Ketepikan untuk kegunaan kemudian.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan lada hitam tunbuk. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga garing dan naik minyak.
  3. Tuang air secukupnya (anggaran 3 - 4 cawan), kacau dan biarkan mendidih. Masukkan ikan pari dan sawi jeruk (toskan airnya dan perah sedikit). Masak sekejap dan boleh masukkan jus asam jawa. Jika suka kuah lebih anda boleh tambah sedikit lagi air.
  4. Masukkan bunga kantan, kiub ikan bilis (jika guna), perasakan dengan garam secukupnya dan sediki gula. Masak hingga ikan masak, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain...

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.