BEN ASHAARI

Saturday, July 30, 2016

JOMMM BUAT SAWI JERUK SENDIRI!..

rsz_sawi_jeruk
Assalammualaikum, salam semua. Selamat bertemu kembali. In sha Allah che mat akan kembali mengisi blog tiffinbiru ini. Entri pertama che mat kongsikan resipi sawi jeruk atau orang Hokkien panggil, kiam chai. Bagi masyarakat kita, sawi jeruk ini paling biasa dimasukkan ke dalam masakan asam pedas terutama di negeri Johor. Rasanya lemak2 masin dan rangup akan menjadikan asam pedas anda bertambah enak. Ada juga che mat lihat sahabat2 blogger masakan yang masukkan sawi jeruk dalam menu masak lemak cili padi, menarik tu, nak kena cuba nanti. Resipi che mat dapat dari group Peranakan Baba Nyonya di FB. Buatnya senang dan paling penting bila kita bikin sendiri, kebersihan terjamin dan sawi jeruk ini tidak mengandungi bahan pengawet. Rasanya lebih sedap dan segar. Resipi bawah ini che mat gunakan 1 kg sawi jenis lebar (nanti anda boleh lihat gambarnya). Sawi jenis ini memang digunakan untuk bikin jeruk....Jomm kita lihat resipi...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg sawi jenis lebar (seperti gambar di bawah)
150 gram garam kasar, tumbuk sedikit biar halus
2 liter air
4 camca besar garam kasar
1 inci halia, dihiris nipis
1/2 inci kunyit hidup, dihiris nipis
1 3/4 camca besar tepung beras
Balang kaca atau plastik yang bersih untuk menjeruk sawi
Sehelai plastik bersih yang baru (pastikan tidak bocor)
2 cawan air (atau secukupnya)

CARA MEMBUATNYA :-)

UNTUK AIR JERUK :- Masukkan air bersama garam kasar (yang 4 camca besar), halia, kunyit hidup dan tepung beras ke dalam periuk. Kacau rata dan masak hingga menggelegak dan gara larut. Matikan api dan biar hingga sejuk (che mat letak depan kipas angin). Ketepikan untuk kegunaan kemudian.

rsz_no1-tile
1 - Sawi dibelah 2 setiap satu, kemudian rendam dalam air dan cuci bersih terutama dicelah 2 pelepah sawi. Toskan hingga sawi kering.

2 - Lumur garam (garam kasar yang ditumbuk tadi) pada setiap kelopak sawi hingg rata termasuk dibahagian pangkalnya. Buat hingga siap, kemudian biarkan sawi tadi terperap selama 4 jam.

rsz_no3-tile
3 - Sawi yang telah diperap selama 4 jam akan mengeluarkan air. Buang airnya dan perah sedikit sawi. Tak perlu dicuci, pada masa ini sawi sudah mula kecut dan lembut tapi tetap rangup.

4 - Sediakan botol bersih, kemudian susun sawi hingga 3/4 penuh. Boleh guna apa2 bekas yang sesuai sama ada balang kaca, balang plastik atau pasu.

rsz_no5-tile
5 - Tapis air jeruk tadi (kacau dulu sebelum anda tapis). Kemudin tuangkan ke dalam balang berisi sawi sehingga tenggelam (seperti dalam gambar), tapi jangan sampai melimpah (seperti dalam gambar, dan che mat simpan baki air jeruk dalam peti sejuk untuk kegunaan kemudian).

6 - Untuk memastikan sawi betul2 tenggelam dalam air jeruk, anda kena tindihkan permukaannya. Dan gunakan plastik bersih yang diisi dengan air dan diikat. Pastikan plastik tadi tiada gelembong udara untuk memudahkan anda masukkan ke dalam mulut botol (seperti dalam gambar). Tutup balang tadi ketat2.

Simpan botol berisi sawi jeruk di sudut dapur yang terlindung dari cahaya matahari selama 5 hari. Selepas 5 hari anda boleh guna sawi tadi untuk dicampur ke dalam masakan asam pedas. Di sebabkan sawi jeruk buatan sendiri ini tiada bahan pengawet, sawi perlu dikeluarkan,  taruk dalam bekas kedap udara dan simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama....Selamat mencuba!!..

5 comments:

Amanda Suria said...

Tak pernah makan sawi jeruk..tp selalu nampak kat pasar...

Nooriah Abdullah said...

terimakasih cikmat
nanti boleh try
buat sendiri lebih selamat dan halal ye dak

wmm chevy said...

Che Mat
Nak tanya, apa kegunaan tepung beras tu ye?

Mat Gebu said...

@ Amanda Suria - kena cuba dulu...ok.. (*_^)

@ Nooriah Abdullah - Sama2 kak, betul sangat tu, rasa dia pun takde beza dari yang beli...

@ wmm chevy - Tepung beras tu bertindak sebagai 'ragi' atau 'ibu'...

nyna saidi said...

waaahh, satu perkongsian resepi yang baik. Ada time nak try juga ni hehe..

entri baru nyna - set gemuk shaklee bantu naikkan berat badan

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.