DAGING MASAK ASAM SAMA REBUNG

rsz_apd
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Hari ni masa che mat penuh dari pagi hingga ke petang tadi. Malam ni baru berkesempatan untuk kemas kini blog. Entah kenapa tekak ni teringin nak makan daging masak asam campur rebung. Biasanya menu sebegini terkenal di Melaka, dan di Johor pulak lebih kepada ayam masak asam pedas. Tak salah kita nak mencuba sesuatu yang lain, menepati citarasa atau tidak itu semua terpulang pada individu, pelik bagi kita mungkin tidak pada mereka, betul tak. Tapi rasa che mat daging masak macam ini bukanlah satu yang baru, sudah lama wujud ditanah semenanjung Malaysia. Disebabkan stok rebung madu memang ada, maka che mat masukkan sebagai pendampingnya masakan. Bila anda masak menu2 sebegini, rasa asam, masin anda yang tentukan. Tapi yang penting jangan terus taruk banyak, masukkan sikit2 dulu, kemudian bila rasa perlu baru tambah lagi hingga mendapat rasa yang serasi di tekak anda. Resipi che mat kongsikan di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
700 gram daging lembu, potong kiub, cuci dan toskan
2 cawan rebung madu yang telah siap direbus, cuci dan toskan
2 batang serai, diketuk
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 genggam daun kesom
1/2 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya (atau boleh guna air rebusan daging jika ada)

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci belacan, dibakar
1/2 inci kunyit

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dipotong kiub, cuci bersih dan rebus dengan 1inci halia, dihiris dan 4 ulas bawang putih, diketuk. Rebus hingga daging empuk (jika anda guna daging batang pinang, tak perlu rebus, potong dan cuci kemudian toskan). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan), tumis serai hingga harum, masukkan bahan2 kisar dan masak sekejap. Tambah cili kisar, kacau dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Masukkan daging, kacau rata (kalau anda guna daging batang pinang, kacau hingga daging kecut dan berubah warna). Masukkan rebung, daun kesom dan air secukupnya (atau air rebusan daging), kacau rata dan biarkan mendidih.
  4. Biarkan mendidih hingga daging empuk (jika anda guna daging batang pinang). Tambah bunga kantan dan jus asam jawa. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.