SAMBAL TUMIS BEBOLA IKAN....

rsz_sbi
Assalammualaikum, salam Rabu. Putus idea dah nak masak apa, dan 2 - 3 hari lepas memang che mat masak macam2, samada atas permintaan atau menjamu tetamu yang datang, tapi disebabkan menu2 tu semua pernah beberapa kali muncul di blog tiffinbiru, jadi che mat ambik keputusan tak jadikan ia sebagai entri, dah boring. Dan hari ni rasa malas nak masak tu cukup2 menebal. Yang mampu hanya masak sambal tumis bebola ikan. Bebola ikan tu pilih yang dah siap bergoreng, dan che mat syorkan jenama MUSHROOM. Kalau anda ada masa boleh juga bikin bebola ikan sendiri, kalau tak pasti macam mana nak membuatnya, boleh google, melambak resipi ada. Sambal tumis bebola ikan ini anda boleh juga guna untuk menggoreng mi hoon, mi kuning atau pun kuey teow. Bagi yang ingin mencuba, resipi che mat kongsikan di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
10 biji bebola ikan yang telah siap digoreng (jenama MUSHROOM)
3/4 cawan cili kisar
1 camca besar sos tiram
2 camca besar sos cili
1/4 cawan jus asam jawa
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
Garam dan gula secukup rasa
1/2 cawan air

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bebola ikan dicuci, kemudian lap kering dengan tissue dapur, Goreng sekejap dalam minyak panas, angkat dan toskan (walaupun che mat guna bebola ikan yang telah siap digoreng, tapi che mat gorengkan sekali lagi).
  2. Cedok keluar minyak dan tinggalkan dalam1/3 cawan. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, sos cili dan sos tiram. Kacau rata dan masak hingga garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Masukkan air asam dan air. Kacau dan biarkan mendidih, masak hingga pekat sedikit. Masukkan bebola ikan, bawang besar, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.