GULAI BABAT SAMA REBUNG...

rsz_blcp
Assalammualaikum, salam Jumaat yang mulia. Hari ni che mat masak menu yang menjadi kegemaran bonda. Gulai babat sama rebung menjadi hidangan kegemaran bonda sejak dulu lagi, che mat pun suka juga tapi tak bolehlah dimasak kerap, kerana ia jenis lauk dalam kategori berprofile tinggi. Sebenarnya bila masak2 macam ni, che mat tak boleh nak agak rebung tu banyak mana. Kalau babat atau perut lembu tu dalam 1 kg, rebung mungkin 400 gram macam tu, sebabnya rebung memanng bonda dah siap hiris dan rebus, che mat guna rebung madu. Tapikan, kalau dapat rebung jeruk lagi sedap, cuma ada yang tak makan sebab bau dia menyengat sikit. Dan rebung jeruk biasa guna rebung dari buluh betong. Resipi kali ni bukanlah authentic negeri sembilan sangat, sebab bahan2 dia che mat guna bawang dan sebagainya. Kalau yang tulen masakan negeri, mereka lebihkan serai dan kunyit hidup, cili padi dan santan. Apa2 pun gulai yang ni masih sedap dan enak dimakan bersama nasi putih panas2....Jomm kita semak resipi..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg babat lembu
4 biji bawang putih, diketuk*
1 inci halia, hiris nipis*
400 gram rebung yang telah direbus, toskan
4 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1.2 liter santan cair
400 ml santan pekat
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
3 ulas bawang puith
25 biji cili padi merah
1 1/2 inci kunyit hidup
1 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Babat dibersihkan, kemudian rebus dengan bahan2 bertanda (*), hingga lembut (kalau guna periuk teknan, rebus 10 minit). Toskan, biar sejuk dan hiris. Ketepikan. Rebung dicuci dan ditoskan.
  2. Masukkan babat, rebung dan serai ke dalam periuk. Tambah bahan2 kisar halus dan gaul rata. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih, sederhanakan api dan masak untuk 15 minit. Masukkan asam gelugor dan pati santan. Kacau rata.
  3. Masak dengan api sederhana, masukkan daun kunyit, garam secukup rasa dan secubit gula. Kacau dan biarkan mendidih selama 10 minit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain....Selamat mencuba!!

Post a Comment

3 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.