RENDANG DAGING RUSA

rsz_r_n_r
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Semalam kan che mat bikin pulut kuning dan digandingkan sama rendang daging rusa. Jadi hari ini che mat kongsikan resipi rendang daging rusa yang mudah dibuat. Kalau takde daging rusa anda boleh guna ayam atau daging lembu. Nak cuba daging kambing pun boleh juga. Che mat guna kurang lebih 1 kg daging rusa. Pada mulanya che mat tak pasti daging ni lembut atas keras, sebab rusa ni jenis rusa liar, bukan dipelihara. Lepas separuh jalan masa nak memekatkan rendang, bonda rasa dan dia  komen, daging dah empuk. Ok, cepat2 che mat cedok keluar kesemua daging tadi dan sambung memasak kuah rendang hingga pekat dan terbit minyak. Kemudian masukkan daging tadi dan terus masak hingga hampir kering sedikit. Che mat guna rempah rendang dari Batu Pahat, yang che mat beli di kedai Syarikat Ismail Yahya (SIY), dan alhamdulillah ia memang menepati citarasa che mat. Anda boleh saja ganti dengan sebuk rendang Baba's jika sukar nak dapatkan rempah rendang SIY....Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg daging rusa, hiris nipis, cuci dan toskan
1 inci halia*
4 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*(*tumbuk dan gaulkan dengan daging rusa, perap 30 minit)
2 camca besar penuh rempah rendang
1/2 cawan cili kisar
1 keping asam gelugor
1 camca besar penuh gula melaka
1200 ml santan (dari 2 biji kelapa)
3 camca besar kerisik
4 helai daun limau purut
2 helai daun kunyit, dimayang halus
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
15 biji bawang merah
5 biji bawang putih
2 inci halia
1/2 inci lengkuas
4 biji buah keras, hiris
15 biji cili padi merah thai
1 inci kunyit hidup
7 batang serai, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3/4 cawan). Bancuh bahan2 kisar dan rempah rendang, kacau hingga menjadi pes. Masukkan kayu manis, bunga lawang dan cili kisar ke dalam kuali. Kacau dan masak hingga cili garing. Masukkan pes rempah kacau dan masak hingga wangi dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan daging rusa, kacau dan masak hingga daging rusa berubah warna. Tuang santan, kacau dan masak hingga mendidih. Bila pekat sedikit, masukkan kerisik, asam gelugor, gula melaka dan garam secukup rasa. 
  3. Kacau sekali sekala dan terus memasak dengan api sederhana hingga daging emuk. Masukkan daun limau purut, kacau dan masak hingga rendang pekat. Akhir sekali masukkan daun kunyit, gaul rata dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama pulut kuning, ketupat dan sebagainya...Selamat mencuba!!

Post a Comment

3 Comments

  1. Masya Allah... memang nampak sedap sangat rendang Che Mat ni. Kak Sari suka mkn daging rusa tapi susah nak jumpa orang jual.

    ReplyDelete
  2. emmmm sedappppnyaaaaaa.... mesti nak cuba ni.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.