PENGAT KELADI CHA - CHA

rsz_pks
Assalammualaikum, salam Jumaat. Petang ni che mat bikin pengat keladi. Plan asal keladi tu nak masak asam tumis, tapi atas permintaan, perancangan semua berubah dan terjadilah pengat keladi. Pengat keladi antara hidangan pecuci mulut yang terkenal terutama di Johor. Dihidangkan sebagai pencuci mulut dan antara hidangan popular ketika bulan Ramadan. Di majlis2 keraian juga mereka telah mula menjadikan menu pengat antara pilihan menu untuk dihidangkan pada tetamu sebagai pencuci mulut. Bahan utama pengat ialah santan, selain gula melaka dan gula pasir serta bahan2 yang kita guna untuk dijadikan pengat contohnya keladi, keledek, nangka, pisang, ubi, labu atau anda boleh gandingkan bahan2 tadi untuk dijadikan satu hidangan pengat yang bewarna - warni. Biasanya biji sagoo dan bubur cha cha dimasukkan sekali sebagai pendamping, tapi itu semua ikut selera masing2. Pengat agak mudah dibuat, dan che mat kongsikan cara che mat....Jomm...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 biji keladi saiz sederhana kurang lebih 600 gram (che mat guna keladi 'minyak')
1 cawan bubur cha cha, cuci dan rebus hingga lembut, toskan
1/4 cawan biji sago rumbia, cuci dan toskan
 1 helai daun pandan, disimpul
3/4 cawan gula melaka, dihiris*
1/3 cawan gula pasir*
2 cawan air*(*disatukan dan masak hingga gula larut dan tapis)
1 liter santan
1/2 camca teh garam
Air secukupnya untuk merebus keladi

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Keladi dikupas kulitnya, hiris sederhana tebal dan potong kiub, cuci dan masukkan ke dalam periuk. Tuang air secukupnya (hingga keladi tenggelam, anggaran 3 liter). Masak hingga mendidih. Kemudian masukkan biji sago dan daun pandan, terus merebus hingga keladi 1/2 empuk.
  2. Masukkan bubur cha cha, air gula melaka dan santan. Kacau rata dan tambah garam. Biar mendidih dengan api sederhana hingga keladi empuk. Rasa dan jika kurang manis anda boleh tambah sedikit lagi gula pasir. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Hidangkan.

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.