SAMBAL IKAN KEMBONG..

rsz_ikan_sambel
Assalammualaikum, salam Ahad. Hari ni che mat masak menu paling senang dan semestinya menjadi santapan paling sesuai dibukan Ramadan akan datang nanti. Kalau dihidangkan bersama nasi lemak juga sesuai. Selain ikan kembong, che mat juga suka gunakan ikan selar kuning @ ikan cekik leher untuk bikin sambal tumis. Che mat suka makan sambal tumis dengan nasi panas dan berulamkan timun, amat2 simple. Kalau anda masak lemak putih, boleh hidangkan dengan sambal tumis ikan. Selain itu sesuai juga dicicah roti atau lempeng. Kalau nak cicah pulut kuning pun boleh. Che mat, kalau sambal macam ni tak habis, kita keluarkan isi ikan tu, gaul dengan sambal dan jadikan inti untuk sandwich. Satu lagi, masa masak, sambal biar berkuah dan taruk ikan dan masak sampai pekat. Dengan cara ini sambal akan meresap dalam ikan dan rasa isi ikan lebih sedap.....Resipi seperti berikut.

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor ikan kembong saiz besar, siang, cuci bersi dan kelar2 sedikit*
3/4 camca te serbuk kunyit*
1/3 camca teh garam*(*disatukan dan gaul rata, perap sekejap)
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1/2 camca teh pes asam jawa
1 cawan air
1 1/2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Daun limau purut, dimayang halus untuk hiasan (optional)

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan kembong digoreng hingga masak, tak perlu sampai garing, cukup ikan digoreng lembab2 saja. Kalau terlebih goreng nanti ikan jadi keras. Angkat dan toskan. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/4 cawan), tumis bahan2 tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan kacau rata. Masak dengan api kecil hingga garing dan naik minyak. 
  2. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air. Biar mendidih, perasakan dengan sedikit garam dan masukkan ikan. Balik2kan ikan dan masak dengan api kecil hingga sambal pekat. Masukkan bawang besar dan kacau peralahan.
  3. Masukkan sedikit gula dan kacau rata. Rasa dan jika kurang masin boleh tambah sedikit lagi garam atau secukup rasa. Masak sekejap lagi dan matikan api. Alihkan ke dalam bekas sesuai dan tabur hirisan daun limau purut, jika suka. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.

Post a Comment

3 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.