STRAWBERRY SMOOTHIES

rsz_stoberi_smoothies
Assalammualaikum, salam semu...Cuaca panas2 ni che mat malas nak masukkan entri masak2 yang agak berat, dan masak pun biasa2 saja. Kalau berkongsi resipi dan gambar minuman, mesti ramai yang suka..kan...ecehh, malu nak ngaku kononn!!. Musim panas macam sekarang ni, kena lah minum yang sejuk2 untuk nyamankan tekak. Strawberry smoothies paling senang nak bikin dan sebagai extra tempelan, che mat scoopkan ais krim vanilla atasnya. Kalau anda nak parut sedikit coklat pun boleh, tapi che mat takde stok coklat pulak, kalau ada, lagi lerr nampak mengiurkan itu gambar. Che mat guna 12 biji strawberry saiz sebesar ibu jari dan resipi ini untuk 2 gelas bersaiz sederhana. Jomm buat dan boleh hidangkan pada keluarga anda nanti...

BAHAN-BAHANNYA :-)
12 biji strawberry segar, cuci dan toskan
10 ketul ais kiub
1 camca besar penuh susu pekat manis
200 ml susu segar (che mat guna susu rendah lemak)
Ais krim vanilla secukupnya
Strawberry segar, untuk hiasan
Daun pudina, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Strawberry dibelah 2 setiap 1, kemudian masukkan ke dalam alat pengisar (blender), bersama2 ais kiub, susu pekat manis dan susu segar. Kemudian kisar hingga hancur dan sebati. Kisar beberapa kali hingga bancuhan menjadi pekat.
  2. Tuang dalam gelas sesuai (che mat simpan sekejap gelas tu dalam freezer). Tuang jangan sampai penuh, nanti melimpah pulak bila anda tambah ais krim. Kemudian tambahkan  2-3 scoop ais krim vanilla, hias dengan belahan strawberry dan sedikit daun pudina. Hidangkan segera...menghasilkan 2 gelas bersaiz sederhana...Selamat mencuba!!.

Post a Comment

4 Comments

  1. wooww..! nampak menarik.. tp rumah kita xde blender.. ada lesung batu je.. huhuhu

    ReplyDelete
  2. tengok strawberry tu tk tahan tu cikmat

    ReplyDelete
  3. dah try,sedap letak coklat ;-)
    tq for sharing recipe

    ReplyDelete
  4. Wahhh mudah je nak buat rupanya. Sungguh!!! Terliur org dlm pantang ni tgk che mat. Hihihi

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.