GULAI CILI PADI TULANG RUSUK...

rsz_gulai_tulang_rusuk
Assalammualaikum, masak apa ni hari?...Lepas2 raya ni kalau dapat nak makan yang simple2 saja. Semalam che mat masak gulai cili padi tulang rusuk, errr...ni bukan simple, kira berprofile tinggi gak kan. Tulang rusuk lembu yang che mat guna ni kurang lebih 1.2 kg, dengan isi yang masih melekat. Ada 2 batang rebung madu, che mat masukkan sekali. Masakan ini agak pedas, tapi toksah risau, anda boleh kurangkan penggunaan cili padi jika tak tahan pedas. Kalau tak suka rebung, anda boleh ganti dengan kentang. Che mat masak terus dalam periuk tekanan, tapi tak letak santan dulu. Anda boleh juga rebus terlebih dahulu hingga daging pada tulang rusuk tadi empuk, toskan dan baru dimasak gulai. Ada orang tak ambik air rebusan untuk mengelakkan kandungan lemak yang berlebihan. Ini bergantung pada anda samada nak guna air rebusan tu atau pun dibuang...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1.2 kg tulang rusuk lembu yang masih ada daging
2-3 batang rebung madu, hiris nipis dan celur,toskan
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit disiat
2 keping asam gelugor (kalau saiz besar, guna sekeping)
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
30 biji cili padi
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tulang rusuk lembu dicuci, gaul dengan 1 camca besar tepung gandum dan perap 15 minit, kemudian cuci hingga bersih dan toskan. Ok, ada 2 cara, anda boleh rebus hingga daging pada tulang rusuk tadi empuk, atau boleh masak terus dengan bahan2 kisr halus. Che mat tulis cara che mat masak..
  2. Masukkan tulang rusuk lembu ke dalam periuk bersama bahan2 kisar halus dan serai titik. Gaul rata dan masak hingga mendidih. Tuang santan cair dan masak hingga mendidih. Biar hingga daging lembut, tambah air jika perlu. Masukkan rebung dan masak lagi hingga rebung empuk.
  3. Tambah asam gelugor dan tuang pati santan. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan biar mendidih dengan api kecil. Tambah daun kunyit, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain.

Post a Comment

4 Comments

  1. Ya allah cik mat tima kasih ye resepi, baru pikir2 nak masak apa tulang kat rumah tu, terliur tgk

    ReplyDelete
  2. Bestnya resepi ni. Boleh dicuba nanti.

    ReplyDelete
  3. sluuurrrpp... makan ngan telur mata nih.. perghh..Tq cmg

    ReplyDelete
  4. Tulang rusuk....gua..sedap isi kt bagian tu

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.