KARI ASSAM IKAN PARI ALA NYONYA..

rsz_kari_assam_ikan_pari
Tiba2 mengidam nak makan kari assam ikan pari ala nyonya...aikk!!!..ngidam lagik, manalah orang tak pelik dengan che mat ni...hehe, ngidam tekak, bukan ngidam pembawak budak...grrr.. Kerap juga che mat masak kari assam dulu. Siang tadi che mat masak sekali lagi, untuk menghabiskan baki ikan pari yang dimasak asam pedas tempoh hari. Kari assam ni kira fusion antara asam pedas dan masak kari tapi tak guna santan. Yang penting kena ada rasa masam2 sikit, yang ni ikut citarasa masing2, boleh adjust, jangan risau yea. Selain ikan pari, apa2 ikan yang banyak isinya anda boleh gunakan, cuma lain ikan, ada kala lain rasanya. Che mat tau, mesti ada yang terbiasa bila che mat selitkan resipi2 warisan orang peranakan dalam blog ini, bukan apa, serius che mat amat kagumi dengan cara mereka memasak dan idea mereka yang begitu bijak dalam mengolah satu2 resipi, kira 'fusion' lah kan. Secara jujur ada bahan2 dalam resipi tulen mereka kita sebagai muslim, memang tak boleh makan, tapi boleh diubah untuk menjadikan ianya halal bagi umat islam...jangan risau ok, resipi di blog che mat semua halal dan tidak menggunakan bahan2 mentah yang diragui seperti satu komen yang pernah che mat terima dulu...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram ikan pari, cuci bersih dan toskan
10 batang bendi muda
1 biji terung ungu, kerat 3 dan belah 2 setiap keratan, rendam
1 batang serai, diketuk
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 genggam daun kesom
1 senduk nasi penuh cili kisar
1 1/2 camca besar rempah kari ikan (che mat guna rempah Baba's)
1 camca besar pes asam jawa
1 kiub pati ikan bilis (optional)
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
3 keping hirisan lengkuas
3 biji buah keras, hiris
1/2 inci belacan, dibakar
3 biji cili merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai titik hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan rempah kari ikan, kacau rata dan tumis hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. 
  2. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggara 1 liter). Kacau dan bila mendidih, masukkan ikan dan bendi. Tambah bunga kantan, terung (toskan) dan daun kesom. Masukkan kiub ikan bilis jika guna. Kacau perlahan dan biar mendidih.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak hingga bendi dan terung lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan ulam2man..

Post a Comment

5 Comments

  1. last week first time makan pari asam pedas..best jugakk..

    ReplyDelete
  2. malam2 BW sini..lapo plak..dah lama xmakan asam pedas ni...heishhh

    ReplyDelete
  3. sedapnya ! tapi kan, kari asam ni sama ke dengan asam pedas ? bhn2 mcm sama jer..tak pun, CN yang tak berapa terer part nama masakan ni..hehe

    ReplyDelete
  4. serius buat lapar... tahan perut... huhu

    ReplyDelete
  5. alahai bila la dapat merasa masakan PCM ni

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.