TUNA QUICHE

rsz_tuna_quiche
Salam semua, ntah kenapa lah tekak ni nak merasa macam2 benda, tapi bukan lah boleh melantak bantak sangat, sekadar merasa, lepas tu nak merasa benda lain pulak...Haish, ngalahkan orang ngidam. Tapi takpe, sebab sendiri yang buat, takde masalah lah apa nak makan, asalkan bahan2 ada, rajin ada...ok semua boleh 'on'... Ingat epal pai yang che mat buat tu hari?..Pastri dia masih berbaki dan semalam petang, dengan rasa tak bersalahnya che mat buat pulak 'tuna quiche' yang simple sangat, takde masak2 bagai inti dia, ku main lambakkan aje dalam pastri dan curah kastard dia, bakar hingga masak...settle. Apa itu 'quiche'?. Quiche satu hidangan klasik orang2 Perancis tetapi asal quiche dari negara German. Perkataan 'quiche' itu bermaksud 'cake' dari perkataan German, 'kuchen'. Namun begitu bekas pastri berisi dengan kastard ini telah menjadi sebahagian hidangan masyarakat Inggeris sejak abad ke - 14 lagi...begitu lah ceritanya...tapi bukan che mat cerita, wikipedia yang cerita..hehe..

rsz_tuna_quiche1
Dan sejak2 ini ia telah menular ke Sedenak..iyea ke Sedenak, bukan Ulu Remis, Kuantan mau pun Salak Tinggi...haha, gasak!. Che mat memang suka quiche sebabnya ia boleh dipelbagaikan, kalau anda kreatif dan nak quiche berunsur melayu atau malaysian style, boleh guna serunding daging atau ayam sebagai inti, tak pun guna guna rendang daging, atau anda masak inti quiche bersama rempah kari, kalau lebih berani lagi cuba buat quiche sambal tumis ikan bilis atau udang dan jika anda jenis brutal, guna sambal tumis petai...pengsan tak?..Untuk kastard tu biasanya guna telur + susu cair, kalau tak nak susu cair, guna santan pun ok...dah jadi 'fusion'...ehemm...memang wujud yea makanan fusion, bukan che mat pandai2 merosakkan resipi seperti komen seorang 'chef' dulu tapi bukanlah dia ni, yea....Ok lah kita semak resipi...jomm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
Pastri secukupnya (boleh rujuk di sini)
1 tin tuna (samada dalam minyak atau air), toskan
4 hirisan bulat bawang besar bersaiz sederhana
4 tangkai daun kucai, hiris halus
1 biji jeruk gherkin, didadu kecil
1 keping keju cheesdale atau 2 camca besar parutan keju cheddar
1/4 cawan susu sejat (atau susu segar)
1 biji telur + 1 kuning telur
1/2 camca teh lada hitam kisar
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ambil setengah bahagian pastri, tabur tepung pada permukaan kerja dan juga pada torak (rolling pin), canai pastri setebal 0.3 cm. Biar besar dari acuan yang anda guna (che mat guna acuan bersaiz 6 inci). Alihkan pastri ke atas acuan dan kemasan. Potong lebihan pastri dan kemaskan. 
  2. Cucuk permukaan pastri dengan garfu, kemudian alas dengan kertas minyak dan letak benda berat dalamnya (macam kacang soya). Bakar kosong atau 'blind bake pada suhu 200C selama 20 - 25 minit pada rak paling bawah oven. Kemudian alihkan kertas minyak dan bahan pemberat. Sambung bakar hingga permukaan pastri keperangan. Keluarkan dari oven..
  3. Gaul tuna dengan gherkin, kucai (tinggalkan sedikit untuk hiasan) dan serbuk lada hitam. Masukkan ke dalam pastri tadi. Ratakan dan susun gegelang bawang atasnya. Bancuh susu, telur dan sedikit garam, kacau rata dan tuang perlahan2 atas bahan inti hingga penuh. Siat2kan keju dan susuh rata atas quiche, tabur dengan daun kucai. Bakar pada suhu 190C, selama 30 minit atau hingga permukaan quiche keperangan. Keluarkan dari oven, tanggalkan dari acuan dan boleh hidangkan..

Post a Comment

2 Comments

  1. mlm2... blogwalking sini mmg cari pasal... tetibe lapar blk padahal dah mkn nasi td... lapar sbb nak mkn bende2 cenggini... mana nak cari ni... hwaaaa...

    ReplyDelete
  2. x prnh makan quiche seumur hidup

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.