BEN ASHAARI

Tuesday, January 21, 2014

MENGIDAM PAI EPAL...

rsz_apple_pie

Salam semua, hari ni tak pasal2, ngidam pai epal, boleh macam tu?..Dan sebab hari ni che mat rajin terlampau (tatau kuasa rajin mana ntah yang serap..) maka sambil2 masak, che mat adun pastry untuk pai epal dan lepas tu buat inti pai. Tak susah mana, buatnya, janji anda kena bijak mengatur kerja. Hari ni che mat masak banyak jenis juga, ada kari ikan, tumis air pucuk manis sama keledek, paru goreng berlado dan kangkung tumis cili padi, tu pun nasib baik tak bikin sotong goreng tepung....betul tak che mat rajin ni hari?...terima kasih sebab kata 'yea'.....hehe.. Dan berbalik cerita pai epal ni, plan asal nak buat saiz comel2, tapi rasa macam tak kuasa pulak. Takpe keluarkan acuan pai/tart saiz 6 inci, dan che mat agak2 juga nak guna berapa biji epal hijau...3 biji saiz besar cukup kot dan memang betul, ngam2 siaa....legaa....

rsz_apple_pie1
Ada yang tanya che mat apa beza pai dengan tart?..Ok, ni yang biasa che mat lihat dan baca lah yea, kalau pai, permukaannya tertutup dan tart atas dia terdedah. Untuk pai epal ni che mat terap pastry tu bentuk dedaun dan susun sebagai penutup pai epal. Tak susah, senang aje, anda boleh beli acuan tu dikedai2 baking. Atau bole buat apa corak yang anda suka. Cara membakarnya che mat letak pai pada tingkat paling bawah dan guna api bawah sahaja agar pastri bahagian bawah pai masak elok dan tidak mentah. Bila dah masak, dan jika anda nak permukaan kulit pai lebih gelap, anda boleh on kan api atas dan bawah, kemudian alih pai ke rak no 3 dan bakar 5 - 6 minit atau permukaannya jadi perang keemasan..

BAHAN-BAHAN PASTRI :-)
300 gram tepung halus (che mat guna tepung gandum)
120 gram mentega, disejukkan dan dadu kecil
40 gram lemak sayur @ shortening
1 camca teh gula aising
1/3 camca teh garam
4 - 5 camca besar air ais

BAHAN-BAHAN INTI :-)
3 biji epal hijau, kupas kulit, buang empulur dan didadu
1/3 cawan kismis
2 1/2 camca besar gula perang (boleh tambah kalau suka lebih manis)
1/2 camca teh serbuk kulit kayu manis
2 camca besar penuh mentega
1 camca besar penuh tepung jagung
1/4 camca teh garam

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
1 kuning telur*
1/2 camca teh esen vanilla*
1 camca besar susu cair*(*dikacau rata)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PASTRI :- Satukan tepung, gula aising dan garam, kacau rata. Masukkan mentega sejuk dan lemak sayur. Gaul ramas dengan hujung jari sehingga mendapat teksture seperti serbuk roti. Masukkan esen vanila dan air ais sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan. Bulat2kan dan bungkus dengan plastik. Simpan dalam peti sejuk 30 minit.
  2. UNTUK INTI PAI :- Panaskan mentega, masukkan epal dan kismis, kacau dan tambah gula perang dan garam. Gaul rata dan masak dengan api kecil hingga epal lembut. Masukkan serbuk kayu manis dan tepung jagung. Gaul rata dan masak hingga inti pekat. Matikan api dan sejukkan.
  3. UNTUK PAI EPAL :- Panaskan acuan pada suhu 180C. Sediakan acuan sesuai (che mat guna acuan berukuran 6 inci). Keluarkan doh dari peti sejuk, kerat 2 dan ambik 1/2 bahagian dan simpan 1/2 lagi dalam peti sejuk. Tabur tepung atas meja kerja, canai doh kurang lebih 0.3 cm, kemudian alaskan pada acuan tadi. Kemaskan dan cucuk permukaannya dengan garfu.
  4. Isikan dengan inti pai, ratakan. Canai baki doh dan terap dengan acuan bentuk daun, susun ikut kreativiti anda pada bahagian atas inti pai sehingga menutupi semua bahagian. Kemudian sapu dengan bancuhan kuning telur masukkan ke dalam oven di rak paling bawah dan guna api bawah sahaja selama 40 - 45 minit atau hingga pai kelihatan perang keemasan. Keluarkan dan biar sekejap. Tanggalkan pai dari acuan dan boleh hidangkan.


6 comments:

siti iskandar said...
This comment has been removed by the author.
siti iskandar said...

sedapnya!!! bilalah nak rajin macam che mat ni..

A.B.M said...

wahh! cantiknya gubahan bunga kat atas tuuu che matt..

Fiza Lgk said...

Alahai cantiknya...halus kerjatangan Che mat ni, suka tengok.

fazianbatrisyia said...

sedapnya....cantik lak tu

Fiza Darwish said...

tengok gambar je dah tau sedap... aduhaiii teringin.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.