PUCUK PAKU TUMIS CILI PADI..

rsz_pucuk_paku_tumis_pedas
Assalammualaikum, salam Rabu...errr wordless wednesday?...huhu, dah cuba tapi memang tak sesuai, rasa macam cacat aje bila che mat post gambau tapi tak bebel. Hari ni che mat masak pucuk paku tumis cili padi, plan asal nak masak kangkung yang tiba2 meletop sangat ni, tapi ditunda esok, insha Allah. Pagi tadi ke pasar dan beli pucuk paku 2 ikat, boleh tahan, tak mahal sangat dan masih segar. Che mat goreng dengan cili padi dan rencah guna ikan bilis dan udang basah...sebenarnya udang tu che mat saja buat lawa2, kalau tak nak letak pun boleh. Sayur macam ini sedap dimakan panas bersama nasi dan lauk2 lain. Pucuk paku ada yang kata dalam kategori sayur sejuk tapi ia sayuran yang sihat sebab tidak disembur dengan racun serangga kerana tumbuh secara organik dan semulajadi. Resipi ini che mat tujukan pada mereka2 yang baru nak berjinak2 memasak, pada yang senior2 sudah pasti mereka dah pakar....Ok kita lihat resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cekak pucuk paku hijau @ pucuk paku perak, disiang, cuci dan toskan
1 genggam isi udang
1 camca besar sos tiram
Garam secukup rasa
Sedikit air

BAHAN-BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
15 biji cili padi kampung (che mat guna yang kaler merah dan hijau)
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar), tumis bahan tumbuk hancur hingga harum, masukkan sos tiram dan udang, kacau rata dan masak sekejap. Tuang sediki air dan biar mendidih.
  2. Masukkan pucuk paku, besarkan api dapur, gaul pantas pucuk paku tadi. Tambah garam secukup rasa, masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan telur dadar..

Post a Comment

3 Comments

  1. Teringat dulu2 makan ni dengan bubur nasi..sedap juga :)

    ReplyDelete
  2. hhmmm...sedaapp...

    ~ jemput semua rakan-rakan berkunjung ke blog saya ye...terima kasih :) ~

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.