KEK COKLAT KUKUS LAPIS CHEESE SAMA AIS KRIM...

rsz_kek_coklat_seksi
Salam semua....kadang kek biasa akan nampak luar biasa bila diberi sedikit sentuhan dan kemudian dipotretkan dalam foto. Itu lumrah dalam dunia blog masak2, lihat saja blog2 masakan sekitar dunia cyber, semua punya gaya dan style fotografi masing2 yang meletakkan indentiti mereka dari cara mereka mengambil gambar. Ok, entri kali ni che mat letak entri kek coklat kukus lapis cheese yang kerap che mat buat. Selain mudah dan cepat disediakan, ia juga sedap dan bila dimakan bersama ais krim vanilla, kesedapannya jadi berganda. Kek ini che mat bikin untuk menjamu tetamu2 blogger muda yang datang ke pondok che mat semalam. Pertama kali che mat makan dulu bila Kak Yatie Memories bawak datang ke rumah che mat...dan memang sedap rasanya. Buat pun mudah...Rasa che mat tak yah nak bercerita banyak pasal kek ni sebab dah ramai yang pernah buat dan rasa.  Bagi yang ingin mencuba che mat tulis resipi dia sekali lagi...

BAHAN-BAHAN KEK COKLAT :-)
2 biji telur gred A
1 cawan gula halus
1 camca teh esen vanilla
Secubit garam
1/2 cawan air panas
1/2 cawan susu cair (che mat guna susu IDEAL)
1/2 cawan minyak jagung
1 cawan tepung gandum*
3 camca besar serbuk koko*
1 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan di ayak)

BAHAN-BAHAN LAPIS CHEESE :-)
250 gram krim cheese
60 gram gula halus
1 biji telur gred A
1 camca besar air
1 camca besar tepung gandum

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan kukusan. Lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyal. lenser juga kertas tadi. Ketepikan..
  2. UNTUK KEK COKLAT :- Putar telur dan gula hingga kembang dan pekat, masukkan esen vanilla dan garam, putar rata. Tambah susu cair, minyak jagung dan air panas, putar sebati dengan kelajuan sederhana. Masukkan bahan2 yang diayak sedikit demi sedikit hingga habis, putra rata dan matikan mixer. Bagi kepada 2 bahagian sama banyak. Ketepikan.
  3. UNTUK LAPISAN KEJU :- Putar krim cheese dan gula hingga sebati dan licin. Masukkan telur dan putar hingga kembang. Tambah tepung dan air, putar hingga semua sebati dan tidak berbintil2.
  4. UNTUK KEK COKLAT KUKUS LAPIS CHEESE :- Tuang satu bahagian kek coklat. Ratakan dan tutup permukaan tin dengan aluminium foil. Kukus selama 20 minit, guna api sederhana. Kemudian tuang pula adunan krim cheese, ratakan dan sambung kukus 20 minit lagi. Tuang baki bahagian kek coklat ratakan dan sambung kukus selama 45 minit atau hingga masak (bila anda cucuk dengan lidi sate atau cake tester di bahagian tengah kek dan keluarnya bersih, tanda kek dah masak).
  5. Sejukkan kek sekejap, kemudian boleh keluarkan dari tin. Biar kek sejuk sepenuhnya atas jaringan dan boleh dipotong untuk dihidangkan bersama air krim vanilla.....ehemmm...

Post a Comment

5 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.