KUE TEOW SUP TULANG...

rsz_dsc_0105 (1)
Makan sup tulang lagi, tapi tak juga keding. Sebenarnya ini mat masak semalam, nak habiskan stok tulang serangka. Masak pun atas permintaan, dan mat rebus juga ketupat nona untuk dimakan bersama sup. Cuma mat makan dengan kue teow, yang ketupat tu makan dengan kuah kacang, macam entri yang lepas tu. Tu hari ada yang tanya, CM periuk tekanan atau pressure cooker tu apa?. Periuk tekanan tu ialah periuk yang direka khas untuk mempercepatkan proses memasak, contohnya nak rebus sup tulang, kekacang atau apa saja. Banyak lagi kegunaannya. Menjimatkan masa dan gas pun yea juga. Cuma pesan mat, kalau anda nak guna, pastikan baca arahan dia betul2, ikut dan jangan pandai2 buat sendiri tanpa membaca dulu, takut berlaku pekara yang tidak diingini. Tapi kalau takde, boleh saja guna periuk biasa, atau boleh guna rice cooker. Sebab ini entri biasa2, jadi mat tak sertakan resipi sup, cuma mat letak link dimana anda boleh rujuk resipi sup tulang tu, cuma yang ini mat tambah kentang saja...Ok resipi seperti dibawah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
Sup tulang secukupnya (resipi di sini)
Tauhu goreng, hiris nipis
Kue teow secukupnya
Taugeh, dibuang ekor, cuci dan toskan
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawan goreng
Sambal kicap (cili padi = 20 biji + bawang putih = 2 ulas + Gula = 2 camca besar, ditumbuk halus + kicap lemak Jalen = 1/2 cawan, kacau rata)

CARA MENGHIDANGNYA :-)
  1. Kue teow dicuci sedikit, masukkan secukupnya ke dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah sup tulang bersama2 isinya sekali. Letak beberapa hirisan tauhu, tabur taugeh, hirisan daun sup/daun bawang dan sambal kicap..Hidangkan segera..kalau suka boleh juga letak sedikit sos cili. Selamat menjamu selera..

Post a Comment

6 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.