BENDI UDANG KERING...OTER RESIPI KAK JEE..

rsz_dsc_0415
Salam malam semua, rasa2 ini entri akhir untuk hari Selasa. Insya Allah jika dipanjangkan usia, mat gebu akan bersiaran semula esok. Dunia masakan ini luas, dan setiap masa akan ada ilmu baru yang akan kita pelajari. Tak kira dari chef terkenal, tukang2 masak ternama, atau pun makcik2 dan nenek2 yang duduk di kampung, masing2 punya cara tersendiri dan gaya memasak. Bila kita diberi pendidikan formal dalam dunia masakan, kita belajar dan patuhi teknik2 dan cara2 memasak dengan lebih teratur, tapi itu semua telah diatur oleh institusi2 pendidikan barat. Kita orang melayu, kadang kala terpinggir dengan teknik2 memasak secara tradisi. Tapi itu tidak boleh dipersalahkan,sebab pendekatan pendidikan yang telah diiktiraf oleh pihak antarabangsa memerlukan ia berlaku sedemikian. Cuma perlu ada sedikit kesedaran dalam diri untuk memelihara serba sedikit tradisi orang2 kita memasak, walaupun anda generasi modern. Berbalik pada entri malam ni, idea resipi asal dari Kak Jee, di sini, tapi mat oter sikit, apa2 pun terima kasih Kak Jee, mintak halal yea atas penderhakaan resipi ni...

BAHAN-BAHANNYA :-)
12 - 15 batang bendi kontot, cuci dan toskan
1 camca besar penuh udang kering, rendam 10 minit dan toskan
Sedikit hirisan daun bawang untuk hiasan
1 biji limau kasturi, perah jusnya
Sos ikan secukup rasa
Sedikit gula
3 biji cili merah*
10 biji cili padi*
1/2 inci belacan*
1 biji bawang besar*
1 ulas bawang putih*(*ditumbuk hancur)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Didihkan air, letak sedikit garam dan beberapa titik minyak masak, kemudian celur bendi sekejap dalam 1 minit, toskan dan rendam dalam air sejuk yang diletak air batu. Tujuan untuk memberhentikan proses memasak. Toskan dan lap kering bendi tadi, susun dalam pinggan sesuai. Ketepikan.
  2. Udang kering diperah sedikit, kemudian goreng tanpa minyak hingga wangi, sejukkan dan tumbuk hingga hancur, tapi jangan halus sangat (kalau guna udang kering kecil, tak payah tumbuk). Ketepikan.
  3. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk hancur hingga harum dan garing. Masukkan sos ikan secukup rasa, gula dan akhir sekali jus limau kasturi. Kacau rata, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  4. Tuang no. 3 atas bendi, ratakan, tabur juga udang kering tumbuk dan akhir sekali sedikit hirisan daun bawang. Hidangkan dengan nasi panas...

Post a Comment

14 Comments

  1. saya suka sangat bendi, selalu juga rebus camtu...tp xpenah pulak tambah atas tu..boleh cuba ni....mekaseh PCM^^

    ReplyDelete
  2. bendi rebus cicah sambal belacan pon sedap..hehe

    ReplyDelete
  3. Morning Mat..

    Smlm beli bendi..tp ingt nak masuk dlm asam rebus, fikir2 x jd, nk try mcm ko bt nie..so aku gantikan terung dlm asam rebus..hahahahahaa

    ReplyDelete
  4. sedapnya nampak che mat. kecurrrr

    -Anoi

    ReplyDelete
  5. selalu makan bendi dgn sambal belacan..

    nak cube cmni laa bila mak mertua dtg nti..seronok dpt puji mak mertua...=)

    tq Papa Mat...=)

    ReplyDelete
  6. MIL saya suka masak macam ni...sayapun suka, MAKAN! hehehee

    ReplyDelete
  7. sedapnya bendi goreng cam ni... mat, k.gee angkut resipi yer...

    ReplyDelete
  8. Kalau saya lak bendi ni saya suka goreng ngan telur. Family suka stail cenggini. Tapi resepi abg Mat ni leh la try pulak. Nampak selera je.

    ReplyDelete
  9. nmpak sedap.tp tkot nk wat coz tkok hampeh

    ReplyDelete
  10. Cik Mat bab mengoter memang pandai tapi tetap nampak sedap & ori

    ReplyDelete
  11. simple resepi ley wat :) huhuk

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.