CUACA PANAS...JOMM KAROT SUSU!!!

rsz_dsc_4436
Panas cuaca kat Johor ni, hari ni ada lah hujan sikit, langit memang mendung tapi hujan tak sampai. Tadi kan mat beli barang2 dapur, punya lah ramai manusia, yelah nak tahun baru cina kan, mat gebu kalau terselit di kalangan2 nyonya cina tu, orang tak perasan pun aku melayu sangat, yelah kita kan hybrid punya orengg, kira rojak lah. Sayur2 agak mahal sekarang ni, kacang buncis saja dekat RM 8 per kg!!..penggsan >__<. Yang murah lobak merah, jadi mat beli lah 4 biji. Balik tadi terus kisar 2 biji + susu rendah lemak, letak gula sikit, letak ais kiub dan..dan..dan...ohh heaven...melunsur lajunya carrot susu ke dalam tekak mat gebu yang kegerrsangann ini...syukur Alhamdulillah...legaa. nasib baik ingat nak tangkap gambar, kalau tak rugi dah satu entri. Walaupun ini biasa2 saja, namun ia tetap satu benda yang mat buat hari ini.. Ok bagi juga lah resipi...tapi serius senang sangat, janji rumah ada blender...Sebelum tengok resipi, ada entri bagus sebagai panduan blogger2 semua di sini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 batang lobak merah saiz sederhana
1 cawan air mineral
1 cawan susu rendah lemak (atau susu segar pun boleh)
Gula secukup rasa
Ais kiub secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci lobak merah tadi, potong kecil dan masukkan ke dalam alat pengisar, tuang air dan kisar hingga hancur, tapis dan tekan2 sedikit supaya jusnya keluar. Buang hampasnya dan tuang jus lobak ke dalam bekas.
  2. Tuang susu rendah lemak, tambah gula secukup rasa (mat letal 2 camca besar). Kacau hingga gula larut, letak ais kiub dan boleh hidangkan. Sedap diminum sejuk....ok, nak pi sambung minum lagi....daaaaa...

Post a Comment

9 Comments

  1. ok..saya tgh mnikmati nescafe skrg nih...sangat la tak sihat..huhuhu...

    errmm...dulu takut2 nak try mnum carrot susu ni..sebab takut tak lalu...tetiba rasa nak try...waaa...sedap kottt...tp saya lg suka apple + asam boi...heheheh =P

    ReplyDelete
  2. @zamir - pcm dulu pun takmo, sebab macam aneh sangat, lepas tu ter minum sikit dan sedap (ke sebab pcm kebulur masak tu, erks?)..terus suka dah...

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum CMG...bestnya air carrot susu tu terasa kat tekak ni...:)

    ReplyDelete
  4. hahaha di sebabkan ntry ni trus tanpa berlengah Ani suh anak bujang gi kuar jap bli.. haha nak buat.. stok karot dh habis.. :D

    ReplyDelete
  5. firrst time minum bila abg buat home made carrot susu

    ReplyDelete
  6. minuman yang sihat dan menyegarkan!

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.