GULAI UDANG DENGAN KACANG PANJANG.

P1260505
Assalammualaikum, selamat petang semua, hari ni blurrr, habis semua mat usik semua, aku jerit merata, kadang2kan ada masa otak kita ni macam beku, tak boleh nak fikir lah, walhal bahan2 ada. YM dengan kak ummi, tanya dia, nak masak apa eks, dia kata masak tempoyak, huhu sedap kan tapi bigboss tak makan tempoyak, hmm, adik beradik dia makan tau sampai menjilat botol, sampai macam tu sekali depa nya suka tempoyak, sampai part abah aku, langsung dia tak sudi. Fikir punya fikir, arghhh senang, kolestrol ke, kalori ke, aku masak juga, ha ambik ko, aku gulai udang dengan kacang panjang..malas nak ambik serai, hujan, ku guna daun kuyit..huhu sedapp, licin sudah, tinggal kuah, dengan aku yang alergi ni pun makan juga 2 ekor udang's... erkk..


Ok sini mat sertakan gambar macam mana mat buang kotoran dikepala udang tu, anda kan semua tau udang, tangki najis dia dok kat kepala kan, kalau udang macam ni kecik jee beg kotoran dia, kalau udang galah, besaau koo, selonggok gitu. Kalau nak kupas kulit dia pun ok, tapi udang besar2 ni kalau kita masak dengan kulit2, rasa dia sedap, manis dan isi tak kecut. Bila makan pun rasa kenyal dan mantap jeee, tak de lah keras jelatu.. Ini masakan paling senang, cuma pada mat nak sedap kena guna santan segar.....Ok jom mat tulis resipi senang ni..

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 - 12 tangkai kacang panjang, kerat2, cuci dan toskan
15 ekor udang saiz besar, dibersihkan
2 helai daun kunyit, disiat
200 ml pati santan
800 ml santan cair
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci kuyit hidup*
2 biji buah keras*
1/2 inci belacan*
2 biji cili merah*
5 biji cili padi*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan udang, asam gelugor dan bahan kisar halus ke dalam periuk, kacau dan masak hingga udang bertukar warna. Tuang santan cair dan biar mendidih.
  2. Masukkan kacang dan daun kunyit. Tuang pati santan dan perasakan dengan garam dan sedikit gula, kacau dan masak dengan api sederhana sambil dikacau selalu.
  3. Rasa dan jika ok boleh matikan api, Hidangkan bersama nasi hangat.....((kalau nak letak serai pun bolehh...)
GULAI UDANG DENGAN KACANG PANJANG. GULAI UDANG DENGAN KACANG PANJANG. Reviewed by Mat Gebu on 3/22/2011 03:20:00 PM Rating: 5

20 comments:

  1. selamat ptg cik mat


    samalah...kalau siang udang sure tekan kat najis tu...buang..so cantik gitu rupa udangku

    PS: kak ummi nie biki liur jer..maa nak cari tempoyak kat jb nie??
    sabor

    ReplyDelete
  2. Mat, hahahhaha...besauunya jarisss ko..kalau gulaikan sekali dgn kacang tu pun ok kan...xyah buang2 taik..hehehee...tp Mat, taik udang tu ko campur dlm sambal belacan ke..ok tak...wakakaaa....ampuuunn makYah..mati kena kerat lidah nnt..soklan maut nih!

    ReplyDelete
  3. Salam CMG, kita kadang terus cabut aje kepala tu terus... rumit nak direpel2 macam tu :)apa pun gulai lemak udang nie mmg best:)
    New Entry "Padah Memakai Legging di Public !"

    ReplyDelete
  4. salam cmg

    cik pah tak tau pulak kene buang kepala camtu skali. ehehhe..ngaji tak abis kan..

    gulai lemak udang ngan kacang mmg old time fav nih.. tak lapuk kan resepi nih..

    ReplyDelete
  5. salam cmg

    cik pah tak tau pulak kene buang kepala camtu skali. ehehhe..ngaji tak abis kan..

    gulai lemak udang ngan kacang mmg old time fav nih.. tak lapuk kan resepi nih..

    ReplyDelete
  6. ehehe gune gunting jugak..same le kite

    ReplyDelete
  7. hari ni jln2 kat bloger masak2, ramai yg masak udang..mcm dah pakat2 pulak..huhu..cedap!!

    ReplyDelete
  8. pakcik mat, taknak udang! alergik!

    ReplyDelete
  9. aduhhhhh mat.....terliur nya akak....

    ReplyDelete
  10. lapo lapo lapo

    dah la baru balik dari klas ni cik mat..td lalu kat common kitchen bau ikan bakar..mak aih berkeroncong perut..ni bukak belog,silap besar la tgk pic cik mat...lapa saya dibuatnya ..uuuu

    ReplyDelete
  11. cikmat..selama masak udang..tak nah buang..hehehe..

    ReplyDelete
  12. oo gitu..lenkali ..klau sy masak udg tak yah buang kulit..cantik n mantap skit!

    ReplyDelete
  13. Erkk..hehe, terima kasih semua, udang kalau saiz besar tak payah lahkan buang kulit, cuma susah budak2 laa, depa kan ada masa "manja", nak kupas kan semua, kalau yang tua manja suruh kupas..memang nak kenaa...Tapi kan, lain kali kalau masak udang saiz besar, try tengok kat kepala dia, macam mat buat tu, mesti ada kekotoran yang perlu dibuang....

    ReplyDelete
  14. Saya biasanya buang usus dia yang kat belakang tu. guna chopstick senang nak buang..kadang guna garfu pun boleh..

    udang masak gulai dengan daun bawang yang batangnya besar2 tu dgn belimbing buluh pun sedappp.. manis2 daun bawang dgn masam belimbing buluh tu..adeh..nak menitik air liur..

    ReplyDelete
  15. tgok gambar pun dah mnyelerakn klau makan brtambah 2+3 pnggan...

    ReplyDelete
  16. YAALLAH TERLIUR SY.. NAK JUGA.. TP X PANDAI SGT MEMASAK MASAKAN GINI.. AKAN CUBA SATU HARI NNT IALLAH

    ReplyDelete
  17. http://fairyofmylove.blogspot.com/2011/04/nyum-nyum-nyum-cik-mat-gebu-saya-cuba.html
    tengok tengok. haha

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.