TUMIS PETOLA ULAR LADA HITAM..

P1250068
Salam petang semua, selesai N3 segmen Ben, mat teruskan pulak dengan apa yang daku masak hari ni, lauk2 biasa kan. Kita masak ikut apa yang kita selera. Tumis air satu resipi paling mat suka, senang nak masak dan ada sambal belacan dan ikan goreng@ikan masin je sudah cukup. Kali ni mat guna petola ular yang jenis panjang menjelaa tu. Mat campur cendawan tapi bukan jenis segar, dalam tin punya..sedap pulak, rasa macam daging ayam, kenyal2 gitu. Lepas masak tu bila nak hidang tabur lah dengan hirisan daun sup dan bawang goreng bagi naik seri dan sedap rasa...boleh lah santap, tapi kalau mat suka hirup2 macam tu saja lahh...hmm nyamannn..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji petola ular, saiz sederhana
1 tin cendawan tiram @ 150 gram cendawan tiram segar
3/4 camca teh udang kering, rendam, tos dan tumbuk kasar
1 kiub ikan bilis maggi
1/2 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
1/2 cekek soo hoon, kerat dan rendam hingga lembut
5 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih, hiris
Air secukupnya
Garam secukup rasa (nak guna serbuk perasa pun ok)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas petola ular, cuci dan potong serong sederhana tebal. Cendawan ditoskan, cuci dan potong jika saiznya besar. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bawang merah, bawang putih dan udang kering hingga harum, masukkan air secukupnya, kacau dan biar mendidih. Masukkan petola, cendawan dan soo hoon (toskan dahulu). Biar mendidih.
  3. Masukkan kiub ikan bilis (jika guna) dan lada hitam. Perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap hingga petola lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup dan bawang goreng sebelum dihidangkan..

Post a Comment

7 Comments

  1. suke tgk watermark cik mat..shantek

    ReplyDelete
  2. wahhh..kebetulan hari ni pun saya masak petola juga!

    ReplyDelete
  3. salam CMG, tak mo komen pasal mskn sebab mmg kompom sedap2 suma..cuma nak Tenkiu sbb sudi follow blog sy. Saya amat berbesar hati..TQ2

    ReplyDelete
  4. Sedapnya En. Mat ,, kakchik bwk mangkuk pulak kali ni. bwk pinggan kang tak leh cilok kuah byk2. hihi ..

    ReplyDelete
  5. sedapnya tengok..sy suka msk sayur air mcm ni..semalam mak masak petola ni..ari ni mak masak sayur keladi pulak..=)

    ReplyDelete
  6. kesukaan si anak dara saya ni..errrr si anak suka soo hoon je, si suami yg suka petola :D

    ReplyDelete
  7. hai CMG..sedapnyer sayur tu,ditabur pula bawang goreng.pasti mengaum bila mkn kan?hehe.alamak..kat mana nak order watermark tu cik mat?LM lupa la..teringin nak buat gak,sbb lum ada.huhu

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.