SARAPAN PAGI....dan....DOAKAN UNTUK "BELIAU"

P1250222
Morning semua, apa khabar...hahaha, sahh otak mereng si mat ni, melantak ubi rebus dengan sambal tumis, tapi kata "morning", sini pepagi dah hujan renyai2, lepas tu sejukk leer, grrrrr... Kalau kat kampung time2 sejuk macam ni, apa lagi pekena ubi rebus laaahhh, nak pulak ada ikan masin atau sambal tumis ikan bilis...hadoii..pengsaaaaannnn!!!. Lepas tu kann....kopi harus ada, tak manis pun tak pe, janji kopi, mat suka yang pahit, gula sikit sudah..yelah kan dah gebu melantak semacam jee ada kang aku cuti terus dari berblog. Amacam nampak bess ke ubi rebus tu..tapi set antik tu lagi bess kann....erkk sempat lagi tuu...

P1250223
Yang ni mat punya...jangan usik yeaa..haha, ya allah nampak sangat buruk lantak si mat nih..hehe tak delah, yang ni tak de siapa yang punya, bukan ahmad albab punya, kak ummi kuantan punya atau ben ashaari punya...Hmm depa tu semua makan ke ubi rebus eks, maklumlah..ini kampung nya sarapan...erkk..mati lah kena baling dengan lesung, besi semuaa...takunyaaaaa!. Oh yea, tadi kak ummi kuantan bagi tau, sorang teman blogger masak kami JC Orlando, memohon kita agar mendoakan untuk kakak beliau yang menghidap kanser payu dara tahap 4 dan doktor kata dijangkakan umur beliau dapat bertahan 3 bulan saja...paling sedih beliau ialah ibu tunggal pada 5 orang anak...hmm mat tak boleh nak tulis habis...........sebak....apa pun boleh baca kat sini kesah seterusnya--> Jc Orlando...

BAHAN SAMBAL TUMIS :-)
1 genggam ikan bilis, belah dua, cuci dan rendam
1/2 cawan cili kisar
1/4 cawan jus asam jawa
1/2 biji bawang besar, hiris
Garam dan gula secukup rasa
1/2 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci belacan*(*ditumbuk halus)

BAHAN LAIN :-)
Ubi kayu secukupnya, kerat, kupas kulit dan belah pada saiz sederhana
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ubi tadi direbus bersama sedikit garam hingga empuk, toskan dan panaskan balik dalam periuk sehingga airnya kering. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk lumat hingga wangi, tambah cili kisar dan tumis hingga garing, masukkan jus asam jawa, ikan bilis dan sedikit gula. Masak hingga pekat. Tambah garam secukup rasa, masak sekejap dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama ubi rebus tadi....Selamat mencuba..

Post a Comment

17 Comments

  1. wah...mmg tergode time sejuk2..cepat lapo lak tuh..

    No ucapkan semoga kak JC tabah menghadapi ujian yg maha getir ni..No juga doakan semoga kakJC tetap ceria..semoga kakJC akan sihat seperti sediakala..kuatkan semangat dan selalu berdoa semoga ALLAH mmpermudahkan segala urusan..contoh kakYan (Azean Irdawati) yg doktor cakap umo pendek..tp dengan izin ALLAH tetap bertahan sampai sekarang..insyALLAH..hanya ALLAH yg Maha Mengetahui..

    ReplyDelete
  2. sama - sama jugak doakan tuk adik qistina balqis maisara yg terlantar kat HUKM skunk..

    ReplyDelete
  3. sedapnyaaa...dah lama tak balik kampung...kalau dapat ni, memang BEST!

    ReplyDelete
  4. nak cari [ubi] kayu... nak cari [ubi] kayu..... hehehe.... terliur wehhh...

    ReplyDelete
  5. huwaaaaaaaa... lu mmg kijam aaaaaaaaa!

    ReplyDelete
  6. salam cik mat

    nak tanye, mana p resepi aritu yer,sy cari2 dh xde la....yg roti gardenia celup ngan sardin cmpur telor tu [hehehe, resepi senang pon sibuk nak gak :P]

    ReplyDelete
  7. Salam CMG, amat simpati dgn beliau semoga kita sama2 doakan agar beliau diberikan sedikit ruang keselesan dan kebaikan jua hendaknya amin.
    Entri Terbaru "Sakit hati juga dapat mesej macam nie :( "

    ReplyDelete
  8. Oohh... teringat masa kecik-kecik dulu. Lagi satu saya suka makan jagung + gula + kelapa. Sedap!

    ReplyDelete
  9. adehhhh...terliur dh dibuatnya ni cik mat...hehe

    ReplyDelete
  10. perghh...tgk pun dh tau sdp..
    tapi kebiasaanye sya mkn ngn kelapa parut je.. =)

    ReplyDelete
  11. erm... gler... tgok gmbar pun da rse sodap.. ni msti i follow u.. nak tau resepi2 terbaru.. like! like!

    ReplyDelete
  12. erm... gler... tgok gmbar pun da rse sodap.. ni msti i follow u.. nak tau resepi2 terbaru.. like! like!

    ReplyDelete
  13. mak ayah den suko makan nih hah
    tapi den xminat sangat makan ubi rebus
    apa2pun pic tu buat den tetap terliur
    hehehee

    Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

    ReplyDelete
  14. Bangun pepagi masuk dapo nko nampak ubi rebus ngan sambal tumeh, bulat terus mata aku! set cawan tu aku tak pandang dulu, yang aku nampak hanyalah ubi rebus cicah sambal tumeh, makkk aihhhsss! set cawan tu petang2 ar baru tengok! hihi :P

    ReplyDelete
  15. sedapnye!.. ni makanan fav mase musim banjir kat kg ni.. ha.. ha

    ReplyDelete
  16. sedapnye!.. ni makanan fav mase musim banjir kat kg ni.. ha.. ha

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.