TELUR DADAR CENCALOK.

Telur Dadar Cencalok
Berjumpa sekali lagi dengan N3 terkini dari blog mat gebu yang kuat meraban2. hahaha..eh tapi betul kan mat gebu ni suka tah hapa2... Biasa lah tak reti nak berlakon, macam mana mat gebu, macam tu lah juga gaya aku menulis...lagi baik dari tulis punya sopan, beretika, kira baik bak malaikat laa, sekali jumpa nahh ambik koo...keji...cakap pun ala2 jee, lagi kalau tau kita ni jenis cikai, tak berharta dan tak glamour...tapi mat gebu mana ada kesah, koo nak geng dengan aku, orait, terima dengan seadanya jangan nak komen apa2...betul tak, ada juga manusia ni yang bertopengkan kebaikkan, tapi sebaliknya, hanya Allah yang tau. Ok berbalik pada kesah asal, telur dadar cencalok ni mat dah pernah buat dulu, tapi tu hari mat jalan2 rumah "Sue Joshua" yang kat Denmark tu, dia punya goda dengan telur dadar cencalok, sampai mat gebu terbuat...hehehe sedap nih...Orang Melaka pasti suka, resipi ambik sue punya jee..terima kasihh!!!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji telur
1 camca besar cencalok, buang sikit airnya.
1 biji bawang besar, hiris kecil
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1 tangkai daun bawang, hiris
1/2 camca teh baking powder (mat tambah sendiri)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 diatas, kacau hingga semua rata. Panaskan kuali dan goreng seperti membuat telur dadar biasa. Mat guna kuali non-stick bersaiz 4 inci dan dapat 3 keping comel2.
  2. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam-ulaman...hmmm..sedappp!!
TELUR DADAR CENCALOK. TELUR DADAR CENCALOK. Reviewed by Mat Gebu on 10/21/2010 10:30:00 PM Rating: 5

12 comments:

  1. debab tul telur dadar tu mat..geram je akak nengok..hehe:)
    boleh cuba buat tapi tang cencalok tu,hadoii..menggaru lagi lah nampaknya mlm ni.

    ReplyDelete
  2. salam anymz...
    Kak, boleh ganti cencalok tu dengan hirisan crab stick...

    ReplyDelete
  3. mekasih mat sbb share resepi berkaitan cencaluk ni..akak ada sebotol cencaluk tak berusik dlm peti sejuk tu..tapi klu mkn cencaluk ni kene stanby pil selsema..kang asyik bersin tak sudah2..heheheh

    ReplyDelete
  4. Mattttttttt, boh baking powder dia jd tembam erkkk, cantik ar...len kali bikin nak letak gak ar...

    ReplyDelete
  5. uwaaaaaa cencaluk.. nak balik melaka sekarang....

    ReplyDelete
  6. cikmat ooiiii, kalau dh tgn berseni & berbakat.... telor dador pown nmpk sedap :P

    ReplyDelete
  7. memang gebu la telur dadar ni..my fren org melaka mmg ada cerita psl telur letak cencaluk tp tak prnh rasa...boleh try

    ReplyDelete
  8. gebunya teloq tu...nampak cam pancake je:)...

    ReplyDelete
  9. mattt... kami 1 family pun suka wpun bkn org melaka.hihi... pernah masak time fil, mil dtg sini.. punyalah sedap dorang kata.. sampai mil balik kg tercari2 kedai yg ada jual cencaluk tp x jumpa.. kat kltan mana nak ada.. budu adalah..

    i msk lebih kurang sama dgn u tp xbuh bp.. i buh cili padi biar pedas..pehtu perah sket limau nipis

    ReplyDelete
  10. cik mat... rasa nak jerit2 jerk bila tgok telur ni.... gebuss n tambun jer dia ha... hahahha

    ReplyDelete
  11. salam ctnaemah...
    Kak, boleh juga dimasak bersama ayam dan udang, campur dengan petai..

    salam sue...
    Ha ahh, kalau letak BP sikit kan, nanti dia jadi tembam dan gebu..mantul je bila tekan..

    salam aeinio...
    Jomm kita pi Melaka...hehe

    salam melati...
    Heheh, alah telur dadar biasa2 jee, cuma saya buat dalam pan yang comey..

    salam suzie...
    Saya rasa kan ni mcm typical peranakan nya delicacies, mereka tu kan kreatif..

    salam chiks chot...
    Uikk, sebut pancake, dah mcm nak buat pulakk...huhu.

    salam Yani..
    Waaaa...betul,sekali dah kena mesti nak kan..macam saya lah bila sekali makan budu, terus simpan stok kat rumah. Hmm yani nya versi lagi hebat lahh...

    salam cik linn...
    Heheh, rahsianya selain BP tu, saya masak dalam pan comey saiz 4 inci...

    ReplyDelete
  12. salam cik mat...gebunya telur dadar cik mat, kalau wat cucur udang tu biasa letak bp, tp kalau wat telur dadar xpernah, xtau lak jd segebu ini kan...boleh try ni..hihi

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.