CUCUR NASI IKAN BILIS

Cucur Nasi Ikan Bilis
Assalammualaikum, salam Isnin semua, dah sarapan ke..erkk dah jam 11 lebih, sah2 dah sarapan kan. Pernah buat cucur nasi?..Mat tu hari jalan2 ke blog "Sinar Kehidupan" milik kak Yatie yang cantik jelita lagi awet muda tu. Terus tergoda. Malam tadi masa chat di YM dengan jiran terdekat mat gebu, mat asyik teringat nak cuba buat jee....tu yang usahakan juga pagi ni. Betul koo kata kak Yatie, sedapp, lembut dan yang penting dah sejuk pun lembutttt...Yang bess apa tau, masa suam2 tu kulit luar dia rangup tapi dalam dia gebu, macamm mat gebu, haha..

P1230296
Kata abah mat, dulu2 masa dia kat kampung, masa kicik2..pernah mak sedara tua dia buat cucur macam ni, kreatif kan. Terima kasih pada kak yati sudi share resipi. Kalau ikut resipi kak yati, mungkin jadi dalam kuantiti yang banyak, memandangkan mat gebu cuma ada secukupnya nasi sejuk semalam dan mat buat 1/2 dari resipi dibawah ini, Oh yeaa..mat ada satu benda harus anda baca diblog jiran mat gebu, Ben Ashaari...bukan apa jangan keliru pasal DTS - BA. Ada yang minta izin nak salin resipi dengan Ben...haha, tapi ok juga, Ben wakil dari DTS...kalau dia izinkan bermakna mat gebu juga memberi keizinan sama...apa2 pun ni penting, baca yea nanti....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan nasi
2 cawan air
2 1/2 cawan tepung gandum
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 biji bawang besar, didadu
1/2 cawan ikan bilis, cuci dan rendam sekejap, toskan
1 biji lada merah, hiris halus
Daun sup/daun bawang, hiris halus (mat guna daun kuchai)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan nasi, air, bawang besar, bawang putih dan ikan bilis dalam alat pengisar. Kisar hingga halus. Gaul bahan2 kisar tadi bersama tepung gandum, daun sup/daun bawang, cili hiris, bawang besar dan perasakan dengan garam secukupnya. Gaul hingga rata. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Basahkan sedikit hujung jari dengan air dan jemput adunan tadi dan masukkan ke dalam minyak panas, berhati. Buat hingga memenuhi kuali, tapi pastikan ada ruang.
  3. Masak dengan api sederhana hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan, letak atas paper towel. Buat selebihnya hingga siap.Hidangkan bersama sos cili atau sos kegemaran anda.
CATATAn MAT GEBU :- Ok, sekali lagi mat nak pesan sangat, jika mereka yang baru2 nak cuba memasak, gunakan sudu yea untuk menjemput adunan, dikhutiri minyak panas akan terkena jari2 halus anda (yang anak2 dara okey), nanti dahh tak lawaa... Lagi satu, masa goreng tu, jangan bagi anak2 menyibuk kat dapur...bahayaa!!!..itu saja, sekian, salam sayang dari DTS...

Post a Comment

33 Comments

  1. mas dah nampak kt dapur kak yatie ari tu, tergerak ati nak buat, tapi tak buat2 lagi,he..he..cantik cucur che mat ni....

    ReplyDelete
  2. sedapnya.... bila lah ada masa utk mencuba resipi ni ye.. he3x..

    ReplyDelete
  3. salam mas...
    Harus cuba, saya rekomen, sedap nih..seriuss..

    ReplyDelete
  4. Salam Mat,
    Uwaaa molat2, gebu2 je cucur nasi ikan bilis Mat...betulkan akak kata sedap, t.kasihlah sudi mencuba resepi yg tak seberapa ni...pagi tadi pun akak mkn cucur ni lagi...klau tak abes, mlm nnti pun leh smbng lagi....walau dah sejuk tetap lembut....berguna betul nasi sejuk ni....(tak membazir..)

    ReplyDelete
  5. nasi jd salah satu ingredient dia ye..ilmu baru saya dapat ni..tq Cik Mat!=)

    ReplyDelete
  6. pertama kali dengar ni, nanti nak cuba buat..terima kasih ya Cik Mat

    ReplyDelete
  7. wow! meleleh air liur keyrill nih! hihihih....

    ReplyDelete
  8. Minum teh ginseng nampak...wakakaka

    ReplyDelete
  9. tengok pun dah sedap!!..memang menarik resepi nih..nasik dah buh dlm blender tapi mata dok melangut kat blog mat lagik!!...arrrggh!!

    ReplyDelete
  10. ade simpan resepi ni sebelom ni dan msih dlm simpanan.. tp lom ade kesempatn nk buat.. mse npk resepi ni mmg heran gak sbb mse tu 1st time tau 'nasi bleh wt cucur :)..
    mmg sodappp npknyer ni C'Mat :)

    ReplyDelete
  11. salam Mat,

    nampak best nih..boleh cube ptg nanti. TQ.

    ReplyDelete
  12. bagus idea nie.. selalu balence nasi wat nasi goreng sampai jemulah pulak rasanya....

    ReplyDelete
  13. salam..
    mmg gebuuuuuuuu la...
    kena tukar kuali la nampaknya..

    ReplyDelete
  14. pheeewwww, terliur lak, nak2 dh kol 1 neh, harus di cuba ni CM :)

    ReplyDelete
  15. CM... memang gebu isi nya.. hmmm boleh ganti dengan udang kot yer

    ReplyDelete
  16. nampak sedap..nak cuba buatla sebab ada nasi semalam yan tak abis lagi. Tapi saya tak boleh la buat ikut resepi kat atas tu 100%. banyak sangat, saya sorang je yang nak makannya :-)

    ReplyDelete
  17. Salam mat gebu...cucur nasi ni, kitorang panggil 'jemput-jemput nasi'. Dulu2 masa anak dara lg, bila balik ke kampung di Melaka, kakak sepupu saya selalu hidangkan kitorang dgn jemput2 ni...n bila dah kawin n dah beranak-pinak, bila saya bikin sendiri, rupa2nya masih ramai yg tak tau, nasi sejuk ni boleh dibuat jemput2. Mmg sedap n wlupun dah sejuk pun, tetap gebuuu....!! hehehe

    ReplyDelete
  18. Memandangkan musim hujan dah tibe... cucur ikan bilis memang menjadi pilihan dikala perut menyayi kesejukan. Tak tau pulak nasi boleh buat cucur yang lembut. Petua saya nak lembutkan cucur tepung dibancuh dengan air suam or letak telur sahaja. Boleh cuba letak nasi pula lepas nini........

    ReplyDelete
  19. Salam CMG,
    Saya memang suka cucur. Boleh saya tanya masa blend tu nak kena letak air tak.... sebab kat resipi tak der....saya ingin mencuba resipi ni.

    ReplyDelete
  20. salam abg mat..

    wahhhh, hari ni turn abg mat pulak mencucur. semalam sy dh try cucur bilis kak izah, nnt nextime nk try buat cucur nasi ni la pulak..

    ReplyDelete
  21. first time dengar pasal cucur nasi ni... nanti nak try buat la.....

    ReplyDelete
  22. Saya pon first time dgr pasal cucur nasi ni. Menarik dan idea bernas utk breakfast. ;)

    ReplyDelete
  23. adik buat untuk minum petang..baru je lps mkn cucur ni..memang sedap! lembut didalam garing diluar..

    ReplyDelete
  24. yeyyyy..saya dah buat tadi..memang sedap dan gebu. tapi saya punya cucur takde la bulat-bulat cantik macam cucur abg mat ni.

    ReplyDelete
  25. wahhh. chun pon baru tau nih. takda la lagi nasi goreng je bila lebih nasi semalam tu. tengs :)

    ReplyDelete
  26. sedap.. dah cuba pagi nie.. rasanya kalu tambah udang sedap jugak kan.

    ReplyDelete
  27. salam mat,
    telah cuba resipi ini last week. mudah n sedap resipi ni. i llliiikkeee. oh ye sy ade wat special entry special for this recipe

    ReplyDelete
  28. nak cubalah! ^^
    selalu wat cucur bilis ltk tepung je.xpenah plak letak nasi.

    ReplyDelete
  29. cik mat, cucur ni mmg tak guna telur ek...ptg nih lps balik keje nak cuba buat..boleh kan cik mat..

    ReplyDelete
  30. salam..
    emm nak tnye bawang besar yg dikisar tu bawang besar yg sebiji tu atau yg stgh biji tu?tq..

    ReplyDelete
  31. Sedapnya cik mat.. hohoho.. ni yg tringin mencucur.. x penah makan benda nih.. tqvm..

    ReplyDelete
  32. Saya gantikan nasi dgn roti sandwich je sbb semlm xmkn nasi,so xde nasi itu yg saya gantikan dgn roti.. Rasanya still sedap... Buat sbb dah banyak hr teringin nak mkn cucur... Thanks cik mat

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.