TUMIS AIR PETOLA BANTAL

Tumis Air Petola Bantal
Salam tengah hari semua. Dah makan?. Hari mat masak paling mudah, paling senang dan paling sempoi lah kata orang. Pernah dengar petola bantal?...Boleh lihat contoh disini... Pokok petola jenis ni dapat bertahan bertahun2 lamanya. Ada orang suka dan ada pulak yang kurang. Tapi pada mat apa2 jenis sayur-sayuran yang boleh dimakan, semua mat suka termasuk lah ulam2. Petola ni kalau nak masak kena pilih yang muda, maksudnya pilih yang sedang. Kalau pilih yang besar, petola sudah tua dan bersabut jika dimakan. Ada juga mat perhatikan orang2 cina mengeringkan sabut petola tadi dan digunakan sebagai alat penyental badan tika mandi. Mat campur dengan fresh black fungus atau cendawan telinga kera, dalam masakan ni, jangan lupa sedikit lada hitam, sebab petola ni dalam kategori sayur sejuk, jadi bila ada lada hitam, macam seimbang "yin @ yang" diaa....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji petola bantal
10 keping fresh black fungus
1/2 cawan isi udang
1/2 ketul kiub pati ikan bilis "Maggi" (optional)
800 ml air
1/2 cekak soo hoon
4 biji bawang merah, hiris nipis
3 ulas bawang putih, diketuk
1/2 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
Garam secukup rasa
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Petola dikupas kulit, belah dua dan potong serong sederhana tebal untuk setiap belahan. Cendawan dibersihkan, cuci dan tos. Soo hoon dikerat dan rendam hingga lembut. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan sedikit minyak, tumis hirisan bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masukkan udang, masak sekejap dan tuang air. Masukkan kiub pati ikan bilis, kalau guna. Biar mendidih.
  3. Masukkan cendawan dan biar hingga lembut. Tambah petola, soo hoon (toskan dahulu) dan lada hitam, kacau dan masukkan garam secukup rasa. Masak hingga petola lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi, sambal belacan dan ikan goreng.
TUMIS AIR PETOLA BANTAL TUMIS AIR PETOLA BANTAL Reviewed by Mat Gebu on 6/21/2010 12:40:00 PM Rating: 5

11 comments:

  1. salam cik mat..
    one of my paberet lauk lah nieh...perkena plak dgn ikan masin goreng..perghhhhhhhhhhhh..terangkat beb..nak g tangkap kera jap..potong telinga..nak wat masak lauk nie ..chaoooooooo..

    ReplyDelete
  2. CMG terliur saya tengok sayur dah ler puasa.. tq beri idea..

    ReplyDelete
  3. salam chemp..
    Betul2, kena ikan masin, makk aii..lupa kejap teko2 lama semua...ishh kera malang mana pulak yag rompong telinga nanti..cendawan tu saya beli kat Tesco..

    salam peral...
    sama2..oo puasa yea, sesuai lah ni utk berbuka nanti..

    ReplyDelete
  4. Mat, awatlah ko godasss akak dgn sayur tumis camni...ujan2 makan nasi dengan sambal belacan + kuini, kena sayur camni..ada pulak ikan kering masak sambal kerr...weeeee...mmg lupa terus nak bg makan rabbit dlm kandang..hahahaa, sabauuu je akak..

    ReplyDelete
  5. fuhhhh sedapnye..betoi kata kak ummi kamu cmg... makan dgn sambal belacan..terangkat pinggan ...sebab nak tambah lagi kali ke 3 haha..
    akak kekadang gantikan suhoon dgn meesuah...
    siap amek mangkuk hirup mcm makan sup lagi..hehe..tgok2 kilo akak dah naik 3 kilo dah nieee..huhu.. nak jadi gebuuu kot...kem kami ada persatuan 3G... mgkin kena join la kak ni..hehe..

    ReplyDelete
  6. chempaqa...patutlah aku tgk bayak kera dan monyet dah x de telinga...rupanya ko yg rembat...sedap tak?

    Cik Mat...mmg simple dimple le lauk ni...aku pun suka sayuran...hehehe

    ReplyDelete
  7. En Mat memang sayur nih sedap nih pekene dengan ikan pekasam yang digoreng bersama bawang dan cili padi huhhh terangkat...

    ReplyDelete
  8. errr...bleh bg petua tak. kalau sy masak petola, mesti ada rasa pahit2 sket. napa ek? tehehe....

    ReplyDelete
  9. salam kak ummi...
    Betul tu kak, silap2 rabbit semua mati kelaparan..

    salam jalilah...
    Saya sendiri hirup macam tu saja, siap tambah lagi lada hitam bagi perangat body..

    salam mytrajet...
    Tulah, cuma budak2 laa ni tak suka sayur, kita ni dulu mak keje menoreh, apa depa sumbat, kita telan jee, nasib baik bukan lalang..hehe

    salam aisy...
    Alamak, sebut ikan pekasan, terus mcm kecur air liur ceq...hehe

    salam ct...
    yep sayur bening, tapi kalau bening tak tumis, main rebus mcm tu saja kann...

    salam izza..
    Kes petola pahit ni saya pun pernah kena dulu, tapi yg tu memang sebab petola tu asal kejadian dia pahit agaknya atau ada kecacatan "gen". Pernah juga saya dgr org2 tua kata, petola pahit ni disebab kan ular melintas atas dia..wallah hualam..

    ReplyDelete
  10. saya [erasan nat banyak guna kiub ikan bilis dalam masakan. sejak tu saya pun berjinak2 gak ngan kiub ikan bilis nie. MAGGi punyalah semstinya... mayb mat boleh buat 1 post apa kelebihan rasa dalam masakan jika guna kiub nie? ramai nak tau nie?

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.