NANGKA MASAK LEMAK PUTIH

Nangka Masak Lemak Putih
Salam untuk semua, dah makan tengah hari ke u all?....Hari ni mat masak, nangka masak lemak putih. 2-3 hari lepas ada beli nangka muda, jadi hari ni kita buat lah operasi memasak nangka, resipi paling mudah selain nangka muda dicelur dan buat ulam, ialah masak lemak. Lauk ni kan, makan dengan ikan masin dan sambal belacan jee dah cukup, budget pun murah, tak membebankan. Rasa2nya macam pernah masak dan masuk kat blog tau, masakan ni, tapi tak kesah lahh, lauk ulang tayang sekali pun, janji yang ni baru masak, kalau yang lepas2 tu dah "basi".....hehehe...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kati (600 gm) nangka sayur yang muda, beli yang dah siap kupas kulit
800 ml santan cair
300 ml pati santan
2 helai daun kunyit, disiat2
1 1/2 camca besar udang kering, rendam 10 minit
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 camca teh lada hitam, tumbuk kasar
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Nangka dipotong sederhana kecil dan rebus hingga 1/2 lembut. Toskan. Udang kering ditumbuk kasar2. Masukkan nangka, udang kering, bawang besar, bawang putih dan santan cair. Masak hingga mendidih.
  2. Perlahankan api dan masak hingga hingga nangka lembut, tuang pati santan dan masukkan daun kunyit. Tambah garam seckup rasa dan sedikit gula. Kacau rata dan masak dengan api perlahan sambil dikacau sekali sekala.
  3. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi putih, ikan masin@ikan goreng dan sambal belacan....hmmmm....
NANGKA MASAK LEMAK PUTIH NANGKA MASAK LEMAK PUTIH Reviewed by Mat Gebu on 10/31/2009 02:43:00 PM Rating: 5

No comments:

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.