SOTONG GORENG KUNYIT

Sotong Goreng Kunyit

Masakkan ni rasa mat pernah buat dulu...Tapi tak kira, mat letak juga. Masakkan ni sedikit mencabar pada diri mat, walaupun mudah dan ringkas...TETAPI...nak memakannya harus berhati2, kena pulak orang yang alergi macam mat...frust tauu...tapi tadi aku belasah juga..lepas tu terus telan pil (bukan pil perancang keluarga yeaa!!).....nasib lah lepas tu kalau gatal....

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g sotong, dibersihkan, potong ikut suka, cuci dan toskan
1 biji bawang besar, dihiris
1 - 2 biji cili hijau@merah, dihiris
1/2 camca besar sos tiram
1.5 inci kunyit hidup*
3 ulas bawang putih*(*tumbuh halus)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Gaul sotong yang telah dibersihkan tadi dengan bahan2 tumbuk halus dan juga sos tiram. Biar perap 25 - 30 minit (masukkan dalam peti sejuk).
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar hingga harum, masukkan sotong dan goreng hingga sotong masak dan airnya kering, tambah hirisan cili hijau@merah. Gaul rata.
  3. Tambah garam secukuprasa (nak masukkan secubit gula pun ok). Angkat dan tabur dengan bawang goreng dan hirisan daun sup sebelum menghidang, jika suka...Hidangkan selagi hangat!!!
SOTONG GORENG KUNYIT SOTONG GORENG KUNYIT Reviewed by Mat Gebu on 5/19/2009 05:25:00 PM Rating: 5

4 comments:

  1. aduii mat..ko salaqh mkn ubat ke?..hahahahaha
    mmg sedap kan mat,sotong msk kunyit ni..nnti bt le mat sotong msk hitam tu..kasi kering2 betul2 yek...

    ReplyDelete
  2. sis - linn...
    Sotong kalau masak dengan dakwat dia memang sedap kan, manis...tapi ada yg tak moo makan sebab geli..

    ReplyDelete
  3. Wah..sotong! bestnye!!! kalau bagi saya dua mangkuk tu pun saya boleh habiskan :D

    ReplyDelete
  4. wow... simple jer. harus cuba nih! tp klu kunyit serbuk bole ke cikmat? kt umh xder kunyit idup ler...

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.