DAUN KELEDEK GORENG BELACAN

Daun Keledek Goreng Belacan

Pernah tak makan daun keledek?...Mungkin ada yang pernah dan mungkin ada yang belum pernah. Tapi bukan semua jenis pokok keledek kita boleh goreng daun dia. Ada sejenis pokok keledek sayur, yang memang daunnya kita boleh goreng...ala2 macam kangkung...Tapi rasa dia lain sikit. Hari ni mat goreng daun keledek ni sebagai salah satu lauk makan tengah hari. Orang cina pun suka makan benda nihh...

Tuu dia contoh daun keledek sayur yang mat gunakan. Rasa2nya kan kalau masak lemak dengan ubi keledek pun sedap juga...Tapi cuaca hangat2 ni tak lalu laah masak2 lemak...betul tak?..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak daun keledek sayur yang muda (boleh beli kat pasar)
1 camca besar ikan bilis
Garam dan sedikit gula
1 camca besar sos tiram
Minyak untuk menumis
1/2 cawan air

BAHAN TUMBUK :-)
1 biji bawang besar
1/2 inci belacan
1 camca besar ikan bilis, rendam 10 minit dan toskan
3 ulas bawang putih
2 biji cili hijau (nak pedas boleh tambah cili padi)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan daun dari batangnya, jika daun besar kerat 2, dan kerat2 batangnya (yang bahagian lembut sahaja). Cuci kedua2 bahagian dan toskan. Letak dalam tapis berasingan. Ikan bilis dicuci sekejap, toskan dan goreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk hingga harum, masukkan sos tiram, masak sekejap dan tuang air. Bila mendidih, masukkan batang keledek dan masak hingga lembut.
  3. Tambah daunnya, gaul rata dan perisakan dengan garam secukup rasa dan secubit gula. Kacau rata dan bila daun nampak layu sedikit, matikan api, angkat dan tabur dengan ikan bilis goreng tadi, hidangkan segera bersama nasi hangat dan sambal belacan.
DAUN KELEDEK GORENG BELACAN DAUN KELEDEK GORENG BELACAN Reviewed by Mat Gebu on 5/19/2009 05:10:00 PM Rating: 5

7 comments:

  1. teringat dulu masa kecik2. mak suka goreng daun keledek. miss the old tyme.

    ReplyDelete
  2. salam..
    kakliza pernah buat masak lemak kuning daun keledek campur ngan keledek..
    sodap i tell uuuu...

    ReplyDelete
  3. ainn...
    Memang betul lah, apa yg boleh mendatangkan kenangan...serta merta kita teringat orang tersayang....macam iklan pulak ayat aku nihh!..

    kak liza..
    Ye ke kak liza...ok nanti ceQ try buat nooo....

    ReplyDelete
  4. gebu tangan cik mat..hehehe

    ReplyDelete
  5. iu...
    hehehe..dah nama ah mat gebu...tgn pun kena lah gebu!!!..

    ReplyDelete
  6. Tak pernah tahu pulak orang makan daun keledek ni. Tak pernah dengar, ni baru tahu. Apa bezanya ye dgn daun keledek biasa? tengok dlm gambar tu macam daun keledek yg biasa tengok aje, tak ada lain pun (garu kepala).musykil.

    ReplyDelete
  7. as salam..
    buleh try ni..selalunya kami buat masak lemak ja..campor dengan udang

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.