GULAI UDANG LAGI!!!

Gulai Udang

Sekarang ni di negeri Johor macam musim udang galah (tapi bukan mancing kat kolam berbayar yeaa!!)...Semalam abah dan abg mat yang sulung pi mancing di Kota Tinggi...dapat juga lah kurang lebih 1 kg...Dann abang mat yg no 3 and his wife (penganyir koo bini dia nihh!!) pi juga mancing dapat 1.2 kg!!....Lagi seronok kalau dapat "jongkong" (udang galah jenis BESAR!)...Jadi untuk mengekalkan rasa kemanisan udang tu, elok lah kita masak dengan segera...Tapi seperti biasa, atas permintaan kenalah masak lemak, ikut selera si penangkap..kalau mat lebih suka sweet sour atau tom yam (walaupun alergi udang....sedeyy nihh!)...Oh yea.."penganyir" tu bermakna....kalau dia pi mancing selalu dapat hasil tangkapan yang lumayan....kira aura dia ni ikan suka leer gamaknyaa!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
800 g - 1 kg udang galah
2 keping tempe
7 - 8 tangkai kacang panjang
3 helai daun kunyit, disiat2
300 ml pati santan
1 liter santan cair
1 keping asam gelugor
Garam dan sedikit gula

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
10 tangkai cili kering, kerat2 dan rendam dalam air panas, toskan
1 camca besar ikan bilis
1/2 inci belacan
3 biji buah keras
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Uang di kerat kaki, dan juga bahagian tajam, buang kotoran di kepala udang, cuci hingga bersih dan toskan. Tempe dipotong kiub sederhana besar. Kacang panjang, dikerat 2 inci panjang, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, tuang sedikit minyak masak dan tumis bahan kisar hingga wangi dan terbit minyak. Masukkan udang dan asam gelugor, gaul rata dan masak hingga udang kecut. Tuang santan cair, biar mendidih.
  3. Masukkan tempe dan pati santan, bila mendidih tambah kacang panjang. Perasakan dengan garam dan sedikit gula. Biar mendidih perlahan sambil dikacau sekali sekala.
  4. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi hangat disamping, sambal belacan, ikan masin/ikan goreng dan ulam2man.....hmmm....sedapnyaaa udang galahh!!!!
GULAI UDANG LAGI!!! GULAI UDANG LAGI!!! Reviewed by Mat Gebu on 5/17/2009 11:03:00 AM Rating: 5

11 comments:

  1. jeless nyer nengok udong beso tu...huhuhuhuuu

    ReplyDelete
  2. huuu.. dasatttt.. siap de tempee tuuu...mancing ktner.. nak juge kite mncing 2 ke 5kg udg galahhh..peberetttt

    ReplyDelete
  3. perghhhh....gebu2nye udang mcm CikMAt jgk ehh.. thee heee heee ;p

    ReplyDelete
  4. ermmm sodapnye mat...ko jgn mkn mat..kang dok mengaru je kang...naya mlm x tido...hehehe

    ReplyDelete
  5. aku nyampahh tauu kalau masuk sini..time ko tayang udang besau2 giniii! menci tauuuuuuuu

    ReplyDelete
  6. udang ke mat?

    udang......... mcm sinonim je

    ReplyDelete
  7. sedappppppppppppnya...
    jarang dapat udang sebesar ini! kecik2 aje...tu pun dapat kat supermarket!

    ReplyDelete
  8. sedapppp!!!!betul2 jd lapo bila masuk blog cik mat la.aduii!!

    ReplyDelete
  9. wow!! kari lagi!! lapar ini.besok nak masak kari la ..Kari Mariah nampak cantikya..suka kcolor nya...merah api.

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.