UDANG NENAS ALA THAI

Udang Nenas Ala Thai

Letih woo hari ni..mata pun macam dah blur2....berkelip je nampak "bantal" u.....ahaks, apa2 pun kita tengok resipi masakan ni dulu....

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g udang galah
1 cawan kiub nenas berkaleng dalam tin
1/2 cawan sirap nenas (dari dalam tin tadi)
1 genggam daun selasih (sweet thai basil)
1 biji bawang besar, hiris bulat
2 ulas bawang putih, hiris nipis
1/2 inci belacan
2 camca besar cili kisar
1/2 cawan sos cili thai
1 camca teh sos ikan (nampla)
Brokoli secukupnya (jika suka), potong sekuntum2 dan celur 2 minit dalam air mendidih bergaram, toskan.

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang galah disiang, buang kotoran dibahagian kepalanya, cuci kembali, gaul dengan sedikit kunyit serbuk dan garam hingga rata. Goreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan.
  2. Tinggalkan lebih kurang 1/3 cawan minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan bawang besar hingga layu, masukkan belacan, pecah2kan dan goreng hingga harum, tuang cili kisar, gaul rata dan tumis hingga cili garing.
  3. Masukkan sos cili thai, jus nenas dan sos ikan, kacau rata dan masukkan udang dan kuib nenas, gaul hingga rata dan masak hingga pekat.
  4. Akhir sekali masukkan daun selasih, kacau rata dan matikan api. Rasa dan jika ok boleh angkat dan hias tepinya dengan brokoli tadi. Hidangkan segera...
UDANG NENAS ALA THAI UDANG NENAS ALA THAI Reviewed by Mat Gebu on December 07, 2008 Rating: 5

3 comments:

  1. Looks delicious as always Mat. Vin dah bookmark untuk try. I hope you are feeling less letih now...make sure you take a long nap, he!he!

    ReplyDelete
  2. haku kan mat.. kalau tgk udang ko... memang telan air liur.. ishkkk tak tahan betul ngan godaan udang ni...

    ReplyDelete
  3. Forum Perniagaan:

    http://gem.socialgo.com/forum.html

    Global Excellent Marketing Sdn Bhd(GEM) Golden Swiftlet / Walet Emas – Perunding, Pembangunan & Pengurusan Industri Sarang Burung Layang-layang (walet/walit), Pakar Rekabentuk Rumah Burung Layang-layang (walet/walit). -

    http://gem.tl.my

    Sertai GEM Community secara percuma. Satu tapak untuk para Usahawan - usahawan berkongsi-kongsi maklumat dan pendapat (Forum, Blog,Direktori, Iklan Percuma DLL) dalam bidang yang ceburi seperti Pertanian, Ternakan, Perikanan DLL.

    http://gem.socialgo.com

    Direktori Pertanian Malaysia – Himpunan Weblog Pertanian & Penternakan Malaysia –

    http://pertanianmalaysia.blogspot.com

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.